این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۵، شماره ۲، صفحات ۲۱۳-۲۲۲

عنوان فارسی بررسی رابطه رفتار خودآسیب‌رسان با ادراک خطر و تنظیم هیجانی در دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله ""چکیده
سابقه و هدف: یکی از چالش‏های پیش‏روی مسئولین سلامت جامعه، مشکلات رفتاری در دانشجویان است و آمارها حاکی از سیر صعودی خودکشی در دانشجویان طی دهه اخیر در ایران بوده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین رابطه رفتار خودآسیب‏رسان با ادراک خطر و تنظیم هیجان در دانشجویان دختر انجام شد.
روش بررسی: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1402 بود، که با روش نمونه‏ گیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه تعداد 120 دانشجوی دختر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآسیب رسانی (کلونسکی و گلن، 2009)، پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (ریسکیند و همکاران، 2000) و پرسشنامه تنظیم شناختی-هیجان (گرانفسکی و همکاران، 2001) استفاده شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی، آزومون همبستگی و رگرسیون چندمتغیری با نرم‏افزار آماری spss نسخه 26 انحام شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد که بین نمره کل ادراک خطر (491/0-=r و 05/0>P)، ادراک خطر فیزیکی (432/0-=r و 05/0>P) و ادراک خطر اجتماعی (363/0-=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. این رابطه بین نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان مثبت (673/0-=r و 05/0>P) و نمره کل راهبردهای تنظیم هیجان منفی (611/0=r و 05/0>P) با گرایش به رفتار خودآسیب رسان در دانشجویان دختر در سطح 05/0 معنی­دار بود.
نتیجه­گیری: افرادی که توانایی مناسبی در تنظیم هیجان و ادراک خطر دارند، احتمالاً کمتر به رفتارهای خود آسیب‌رسان روی می‌دهند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک خطر، تنظیم شناختی هیجان، رفتار خودآسیب رسان، دانشجو.

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between self-injurious behavior and risk perception and emotion regulation in female students
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the challenges facing public health officials is the behavioral problems among students, and statistics have shown an upward trend of suicide among students during the last decade in Iran. Therefore, this study was conducted with the aim of determining the relationship between self-injurious behavior and risk perception and emotion regulation in female students.
Materials and methods: The research was descriptive-cross-sectional and correlational. The statistical population included all female undergraduate students of Islamic Azad University, Rodehen Branch in the academic year of 2023, who were selected by the available sampling method and according to the inclusion criteria, 120 female students were selected. Self-harm questionnaire, risk perception style questionnaire and cognitive-emotional regulation questionnaire were used to collect information. Data analysis were done by descriptive statistics, correlation coefficient and multivariate regression via SPSS statistical software version 26.
Results: The results showed that between the total score of risk perception (r=-0.491, P<0.05), physical risk perception (r=0.432, P<0.05), and social risk perception (r=-0.363, P<0.05) there is a negative and significant correlation with tendency to self-injurious behavior in female students. This correlation between the total score of positive emotion regulation strategies (r=-0.673, P<0.05) and the total score of negative emotion regulation strategies (r=0.611, P<0.05) with the tendency to self-injurious behavior in female students were significant at the 0.05 level.
Conclusion: Individuals with adequate emotion regulation and risk perception abilities are less likely to engage in self-harming behaviors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Risk perception, Cognitive emotion regulation, Self-injurious behavior, Student.

نویسندگان مقاله آیدا کریمی طاهری | Ayda Karimitaheri
MA Student in Clinical Psychology, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران

افسانه طاهری | Afsaneh Taheri
Assistant Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن ، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1866-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات