این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارزیابی نیازهای یادگیری و ترجیحات زنان در توسعهی برنامه کاربردی خودآزمایی پستان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
خودآزمایی پستان یکی از روشهای غربالگری توصیه شده برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان است که میتواند در هر سنی برای هر خانمی استفاده شود. برنامههای کاربردی تلفن هوشمند میتوانند استراتژی کم هزینه و مؤثری را برای پیشگیری سرطان پستان در زنان از طریق تغییر رفتار و تشویق زنان به آگاهی از سلامت پستان فراهم نمایند. هدف از این تحقیق، تعیین نیازهای یادگیری و ترجیحات زنان در توسعه برنامه کاربردی خودآزمایی پستان میباشد.
روش بررسی:
این مطالعهی توصیفی- مقطعی در سال ۱۴۰۲ انجام شد؛ جامعه آماری پژوهش شامل ۱۲۰ نفر از زنان شاغل در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بود که از طریق ﻃﺒﻘﻪﺍﻱ- ﻧﺴﺒﺘﻲ انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامهای طراحی شد که روایی آن براساس روش اعتبار محتوا و نظر صاحبنظران تأیید گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از روش آزمون-بازآزمون استفاده شد؛ که ضریب همبستگی پیرسون ۸۵ درصد بهدست آمد. درجه اهمیت هر یک آیتمهای موجود در پرسشنامه بر اساس طیف پنجگانهی لیکرت(۵-۱) تعیین گردید. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها:
از دیدگاه زنان، مهمترین نیازهای یادگیری مربوط به عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان(۴/۶۸)، اهمیت تشخیص بهموقع سرطان پستان (۴/۳۳)، نحوهی انجام خودآزمایی پستان(۴/۳۸)، نقش خودآزمایی سینه در پیشگیری از سرطان پستان (۴/۱۸)، راههای تشخیص زودرس سرطان پستان (۴/۱۱)، انواع فعالیتهای فیزیکی(۴/۱۶) و رژیم غذایی سالم(۴/۰۸) مرتبط با پیشگیری از سرطان پستان است. از نظر قابلیتهای فنی برنامه کاربردی نیز مهمترین آیتمها شامل محتوای آموزشی چندرسانهای(۴/۶۱)، آموزش خودآزمایی(۴/۵۲)، ارایه اطلاعات در مورد علایم هشداردهنده(۴/۳۳)، یادآوری زمان خودآزمایی(۴/۲۹) و سهولت استفاده از برنامه(۴/۲۰) بود.
نتیجهگیری:
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که در محتوای آموزشی باید عوامل خطر و نقش رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی در پیشگیری از سرطان پستان ارایه شود و نحوهی انجام دقیق خودآزمایی پستان با محتوای چندرسانهای آموزش داده شود. همچنین قابلیتهای فنی برنامه کاربردی تلفنهمراه هوشمند باید بهگونهای طراحی شود که متناسب با نیازهای یادگیری زنان بوده و محرمانگی اطلاعات و حریم خصوصی افراد حفظ شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه کاربردی تلفنهمراه هوشمند، خودآزمایی پستان، نیازهای یادگیری
عنوان انگلیسی
Assessment of Women’s Learning Needs and Preferences in the Development of a Smartphone Application for Breast Self-examination
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim:
Breast self-examination is a recommended screening method that can be used by any woman at any age. Smartphone applications can be a low-cost and effective strategy to prevent breast cancer by changing behavior and encouraging women to be aware of their breast health. The purpose of this research is to determine the learning needs and preferences of women in the development of a BSE smartphone application.
Materials and Methods:
This descriptive-cross-sectional study was conducted in 2023, The statistical population of the study included 120 women working in the faculties of Urmia University of Medical Sciences, who were selected through stratified proportional sampling. To collect data, a questionnaire was designed, the validity of which was confirmed based on the content validity method and expert opinion. The test-retest method was also used to determine the reliability of the questionnaire, which resulted in a Pearson correlation coefficient of 85%. The rating of each item in the questionnaire was determined based on a five-point Likert scale (1-5). The Statistical analysis of the data was performed using SPSS software.
Results:
From the perspective of women, the most important learning needs are related to breast cancer risk factors (4.68), the importance of early detection of breast cancer (4.33), how to perform breast self-examination (4.38), the role of breast self-examination in breast cancer prevention (4.18), ways to detect breast cancer early (4.11), types of physical activities (4.16) and healthy diet (4.08) related to breast cancer prevention. In terms of the technical capabilities of the application, the most important features include multimedia educational content (4.61), self-examination training (4.52), information about warning signs (4.33), self-examination time reminder (4.29) and ease of use (4.20).
Conclusion:
The findings of the present study showed that educational content should present risk factors and the role of diet and physical activity in preventing breast cancer, and teach how to accurately perform breast self-examination with multimedia content. Also, the technical capabilities of the smartphone application should be designed in a way that suits women’s learning needs while maintaining the confidentiality of information and the privacy of individuals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Smartphone Application, Breast Self-Examination, Learning Needs
نویسندگان مقاله
ثمین رضاپور | Samin Rezapour
Master of Science in Medical Informatics, School of Allied Medical Sciences, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
کارشناسارشد انفورماتیک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
محمد جبرائیلی | Mohamad Jebraeily
Associate Professor, Department of Health Information Technology, School of Allied Medical Sciences, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
اسماعیل مهرآیین | Esmaeil Mehraeen
Assistant Professor, Department of Health Information Technology, School of Medical Sciences, Khalkhal Faculty of Medical Sciences, Khalkhal, Iran
استادیار گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، خلخال، ایران
هاله آیت الهی | Haleh Ayatollahi
Associate Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, School of Medicine, Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran
دانشیار گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-544-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات