این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۸۱-۱۰۶۸
عنوان فارسی
تدوین دوره آموزشی "ارتباطات سیستمیک بیماریهای دهان و سلامت عمومی" در کوریکولوم پزشکی عمومی: مطالعه ضرورت سنجی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
با توجه به تأثیرگذاری بیماریهای دهان بر سلامت عمومی افراد جامعه، مطالعه حاضر با هدف تعیین ضرورت طراحی برنامه آموزشی "ارتباطات سیستمیک بیماریهای دهان و سلامت عمومی" از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی انجام شد.
روش بررسی:
این مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه هدف 378 نفر شامل 278 نفر از اعضای هیئت علمی پزشکی، 69 نفر اعضای هیئت علمی دندانپزشکی، 31 کارشناس آموزشی دانشگاه بودند. پرسشنامه 10 سوالی تدوین و روا و پایا آن تایید شد. پرسشنامه ها به صورت حضوری و الکترونیکی جمعآوری شد.
نتایج
: تعداد 252 پرسشنامه با نرخ پاسخدهی 6/66% تکمیل شد.7/87% از شرکتکنندگان با ضرورت تدوین و افزودن موضوع مورد بحث به کوریکولوم آموزشی پزشکی موافق بودند. 7/33% از آنان با ارائه آموزش در مقطع کارورزی، 2/%47 در 4 هفته،81% با تدریس متخصصین بیماری های دهان و فک و صورت و 6/50 درصد با آموزش موضوع در بخشهای درمانی دانشکده دندانپزشکی موافق بودند.
نتیجهگیری:
از دیدگاه اکثر شرکتکنندگان، تدوین دوره مذکور در کوریکولوم آموزشی دوره دکترای عمومی پزشکی ضروری است. لذا پیشنهاد میگردد در بازنگری برنامههای آموزشی دوره کارورزی پزشکی مورد توجه برنامهریزان مربوطه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازسنجی، ضرورت سنجی، سلامت دهان، سلامت عمومی بدن، کوریکولوم آموزشی
عنوان انگلیسی
Development of “Systemic Connections Between Oral Diseases and General Health” Course in the Curriculum of General Medical Practice Education: An Assessment of a Necessity Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Considering the impact of oral health on general body health, this study aimed to determine the necessity of designing an educational program titled "Oral Health and its Relationship with General Health" from the perspective of faculty members and educational experts in medical and dental faculties.
Methods:
In this descriptive-cross-sectional study, the target population of 378 individuals, including 278 medical faculty members, 69 dental faculty members, and 31 educational experts from the university's educational deputy, medical faculty, and dental faculty, completed a researcher-made, validated, and reliable questionnaire. Data analysis was performed using SPSS 22 statistical software and statistical tests such as t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient.
Results
: The response rate was 66.6%, and 252 questionnaires were completed. 129 participants (51.2%) were male, and 123 (48.8%) were female. 87.7% of participants agreed on the necessity of developing and adding the discussed topic to the medical curriculum. 33.7% of participants agreed with providing education during the internship period, 47.2% with a duration of 4 weeks, 81% with the course being taught by oral and maxillofacial disease specialists, and 50.6% with this education being provided in the dental school's clinical departments.
Conclusion:
From the perspective of most participants, developing the mentioned course in the general medical education curriculum is essential. Therefore, it is suggested that the course be considered by relevant planners when revising medical internship educational programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Needs Assessment, Oral Health, Public Health, Curriculum, Education
نویسندگان مقاله
سیدحسین طباطبایی | Seyed Hossein Tabatabaei
Associate Professor, Department of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، گروه آسیب شناسی دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد. ایران.
سعیده نخعی نژاد | Saeede Nakhayi Nejad
Students Research committee, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
فاطمه کشمیری | Fatemeh Keshmiri
Associate Professor, Medical Education Department, Education Development Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-336-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات