این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۹۱-۱۰۸۲

عنوان فارسی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای‌گری در محیط‌های آموزش بالینی با استفاده از پرسشنامه فضای حرفه‌ای گری UMKC-SOM
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فضای آموزشی موضوع مهمی در توسعه حرفه‌ایگری است و ارزیابی منظم و اتخاذ استراتژی‌های مناسب برای حفظ و توسعه حرفه‌ای‌گری لازم است. این مطالعه با هدف بررسی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای‌گری در محیط‌های آموزش بالینی طراحی و اجرا شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی که در سال 1402 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی مشهد انجام شد دانشجویان پزشکی در مقاطع بالینی به روش سرشماری پرسشنامه فضای حرفه‌ای‌گری UMKC-SOM را تکمیل نمودند. نسخه فارسی پرسشنامه پس از تأیید روایی و پایایی آن به صورت الکترونیک و کاغذی توسط دانشجویان تکمیل شد.
نتایج: در بررسی 295 دانشجوی بالینی پزشکی، میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان از فضای حرفه‌ای‌گری 75/107 ± 0/138 می‌باشد. بین میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای به تفکیک جنسیت تفاوت معنی‌دار وجود نداشت (05/0<p ). بین میانگین نمره کلی ادراک دانشجویان پزشکی از فضای حرفه‌ای به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0>p).
نتیجه‌گیری: به طور کلی میانگین نمره ادراک دانشجویان از فضای حرفه‌ای‌گری قابل قبول و از میانگین بالاتر است ولی میانگین نمره دانشجویان کارورز پزشکی کمتر از میانگین نمره کارآموزان پزشکی است که با توجه به تجربه، حضور بیشتر و تعامل بیشتر کارورزان با محیط بالینی به نظر می‌رسد این مهم بایستی مورد توجه متولیان برنامه‌های آموزش پزشکی قرار گیرد.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک محیط، دانشجوی پزشکی، حرفه‌ای‌گری، پرسشنامه UMKC-SOM

عنوان انگلیسی Medical Students&#039; Perceptions of the Professional Atmosphere in Clinical Education Environments Using the UMKC-SOM Professional Atmosphere Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The educational environment is a crucial factor in professionalism development, and regular evaluation with appropriate strategies is necessary to maintain and foster professionalism. This study was designed and implemented with the aim of investigating medical students' perceptions of the professional environment in clinical education environments.
Method: In this cross-sectional study conducted in 2023 (1402 SH), medical students in their internship and internship stages completed the UMKC-SOM Professional Environment Questionnaire using a census method. The Persian version of the questionnaire was completed by the students in electronic and paper form after its validity and reliability were confirmed.
Results: In the present study, 295 clinical medical students were examined. The mean overall score of students' perception of the professional environment was 107.75 ± 0.138. There was no significant difference between the mean overall score of medical students' perception of the professional environment by gender (P < 0.05). There is a significant difference between the overall average score of medical students' perception of the professional environment by educational level (P < 0.001).
Conclusion: In general, the average score of students' perception of the professional environment is acceptable and higher than the average, but the average score of medical intern students is lower than the average score of medical externs, given the experience, greater presence, and greater interaction of interns with the clinical environment, which seems to be important for medical education program administrators.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Perception, Medical student, Professionalism, UMKC-SOM questionnaire

نویسندگان مقاله فائزه سادات امیر کلالی | Faezeh Sadat Amirkalali Sijavandi
Instructor, MMS.C, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
مربی، دانشکده پزشکی، واحد علوم پزشکی مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

ناصر سنجر موسوی | Nasser Sanjar Mussavi
Asisstant professor, Department of Surgery, MMS.C., Islamic Azad University, Mashhad, Iran
استادیار، گروه جراحی، واحد علوم پزشکی مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

محمد حبیبی | Mohamad Habibi Doroh
Resident of Otorhinolaryngology Head & Neck Surgery, Mashhad Uninersity of Medical Sciences, Mashhad, Iran
مربی، گروه گوش و حلق و بینی، دانشکاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

آرزو فرج پور | Arezou Farajpour
Asisstant professor, Department of Medical Basic Sciences, MMS.C., Islamic Azad University, Mashhad, Iran
استادیار، گروه علوم پایه، واحد علوم پزشکی مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-357-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات