این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۱۷-۱۱۰۵
عنوان فارسی
بررسی وضعیت خودکارآمدی تحصیلی و رابطه آن با خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال ۱۴۰۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
با توجه به مشخص نبودن ارتباط بین خودکارآمدی تحصیلی و پژوهشی، مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 1403 صورت گرفت.
روش بررسی:
این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی بر روی 384 دانشجو انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی
Owen & Froman
و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
Phillips & Russell
استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی در سطح معنیداری کمتر از 05/0 انجام شد.
نتایج
: میانگین سنی دانشجویان 4/2
±
62/22 سال بود. اغلب دانشجویان مورد بررسی، دختر (3/57 %)، مجرد (9/90 %)، از دانشکده پزشکی (7/49 %) و غیربومی (9/77 %) بودند. بر اساس نتایج، نمره خودکارآمدی تحصیلی در 6/15 درصد از دانشجویان بالا، در 2/80 درصد متوسط و در 2/4 درصد ضعیف بود. از نظر خودکارآمدی پژوهشی نیز تنها 26 درصد خودکارآمدی بالا، 1/46 درصد خودکارآمدی متوسط و 9/27 درصد خودکارآمدی ضعیف داشتند. رابطه معنیداری بین خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای دموگرافیک مشاهده نشد. نمره خودکارآمدی پژوهشی بهطور معنیداری در دانشکده پزشکی پایینتر بود (
p=0.004
). یک همبستگی خطی منفی و ضعیف بین نمره خودکارآمدی پژوهشی با خودکارآمدی تحصیلی (
r=-0.338, p<0.0001
) و ترم تحصیلی (
r=-0.107 p=0.035
) مشاهده شد.
نتیجهگیری:
نزدیک 85 درصد دانشجویان خودکارآمدی تحصیلی متوسط و ضعیف داشتند، همچنین 27 درصد نیز خودکارآمدی پژوهشی ضعیف داشتند
، بنابراین، توصیه میشود با برگزاری کارگاههای آموزشی و کاربردی کوتاهمدت، بازنگری کوریکولوم درسی و در نظر گرفتن مشوقها، زمینه ارتقا خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان فراهم شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی پژوهشی، دانشجو، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Studying the Status of Academic Self-efficacy and its Relationship with Research Self-efficacy in Students of Jahrom University of Medical Sciences, 2024
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Given the unclear relationship between academic and research self-efficacy and, the present study investigated the association of academic self-efficacy and research self-efficacy in students of Jahrom University of Medical Sciences in
2024.
Method
:
This descriptive-analytic cross-sectional study included 384 students. The Owen & Froman Research Self-Efficacy Questionnaire and the Phillips & Russell Student Academic Self-Efficacy Questionnaire were used to collect data. Data analysis was performed Independent Sample T-tests, analysis of variance, and Pearson correlation coefficient at a significance level of <0.05.
Results:
In this study, the mean age of students was 22.62±2.4 years. Most of the students were female (57.3%), single (90.9%), from the medical school (49.7%), and non-local (77.9%). Based on the results, the academic self-efficacy score was high in 15.6% of the students, moderate in 80.2%, and low in 4.2%. In terms of research self-efficacy, only 26% had high self-efficacy, 46.1% had moderate self-efficacy, and 27.9% had low self-efficacy. No significant association was observed between academic self-efficacy and demographic variables. The research self-efficacy score was significantly lower at the medical school (P = 0.004). A weak inverse linear correlation was observed between research self-efficacy score with academic self-efficacy (r = -0.338, P < 0.0001) and academic semester (r = -0.107, P = 0.03).
Conclusion:
Few
students reported high academic and research self-efficacy. Thus, implementing short-term practical workshops, curriculum revision, and incentive systems is recommended to enhance students' academic and research self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic self-efficacy, research self-efficacy, students, Medical Sciences
نویسندگان مقاله
فاطمه رضایی | Fatemeh Rezaei
Assistant Professor of Epidemiology, School of Medicine, Research Center for Social Determinants of Health, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
استادیار اپیدمیولوژی، گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
علی صداقت | Ali Sedaghat
Student Research Committee, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
افروز مزیدی مرادی | Afroz Mazidimoradi
Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
روژان خضری | Rozhan Khezri
Student Research Committee, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
زهرا شهابی نیا | Zahra Shahabinia
Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
حمید صالحی نیا | Hamid Salehiniya
Associate Professor of Epidemiology, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Social Determinants of Health Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشیار اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-358-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات