این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۵۵-۱۱۴۶
عنوان فارسی
ارزیاﺑﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ "بهبود آموزش و پشتیبانی کارشناسان در آموزش پزشکی" ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء داﻧﺶ و دیدگاه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
اهمیت منابع انسانی در سازمانها، بهویژه در دانشگاههای علوم پزشکی، مورد توجه ویژهای قرار گرفته است. بدلیل نقش حیاتی کارشناسان دفاتر توسعه آموزش در ارتقای کیفیت و عملکرد آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی، این مطالعه با هدف ارزیﺎﺑﯽ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ "بهبود آموزش و پشتیبانی کارشناسان در آموزش پزشکی" ﺑﺮ ارﺗﻘﺎء داﻧﺶ و دیدگاه ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ انجام شد.
روش بررسی:
یک مطالعه نیمهتجربی برای اجرا و ارزیابی یک برنامه آموزشی میانمدت با هدف بهبود دانش و دیدگاه کارشناسان دﻓﺎﺗﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ طراحی شد. این برنامه بر اساس بررسی متون، مطالعه اسناد بالادستی و نیازسنجی از طریق گروههای متمرکز با متخصصان آموزش پزشکی تدوین گردید. برنامه شامل 8 کارگاه آموزشی بود. که بهصورت سرشماری بر روی
۱۶
نفر از کارشناسان دفاتر توسعه دانشکدهها و بیمارستان
های دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد و اثربخشی مداخله از طریق آزمونهای پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
: بعد از مداخلات آموزشی انجام شده، افزایش معناداری در دانش شرکتکنندگان مشاهده شد، بهطوری که میانگین نمرات از1.87
±
۲.۰۵
به 1.51
±
۳.۷۵
ارتقا یافت، بیشترین تغییر در حوزه هدایت دانشجویان استعدادهای درخشان مشاهده شد. همچنین نمره دیدگاه کارشناسان از 12.83
±
73.11 به 7.88
±
76.83 افزایش یافت که نشاندهنده تغییر مثبت در دیدگاه آنها نسبت به نقش خود در ارتقای کیفیت آموزش بود.
نتیجهگیری:
این یافتهها بر ضرورت آموزش تخصصی برای کارشناسان دفاتر توسعه آموزش تأکید میکنند و نشان میدهند که چنین برنامههایی میتوانند فرهنگ یادگیری مستمر و توسعه حرفهای را تقویت کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، آموزش مستمر، یادگیری سازمانی، توسعه حرفهای، دفتر توسعه آموزش (EDO)
عنوان انگلیسی
Effectiveness Evaluation of "Refining Instruction and Support for Staff in Medical Education" Program on Improving the Knowledge Perspectives of Medical Education Development Office Experts
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
The importance of human resources in medical universities has received special attention. Given the vital role of education development office experts in improving the education in medical universities, this study aimed to evaluate the effectiveness of the training program "Refining Instruction and Support for staff in Medical Education" on improving the knowledge and perspectives of medical education development office experts.
Method
:
A quasi-experimental study was designed to implement and evaluate a medium-term program which was developed based on literature review, study of upstream documents, and needs assessment through focus groups with medical education experts. The program consisted of eight training workshops. Which was conducted as a census on 16 experts from the development offices of Kerman University of Medical Sciences. Effectiveness was evaluated through pre-test and post-test.
Results:
A significant increase in the knowledge of the participants was observed, so that the average scores increased from 2.05 ± 1.87 to 3.75 ± 1.51, with the greatest change observed in the area of guiding gifted students. Also, in this study, the experts' perspective score increased from 73.11 ± 12.83 to 76.83 ± 7.88, indicating a positive change in their perspective towards their role in improving education.
Conclusion:
These findings emphasize the necessity of specialized training for experts from education development offices and indicate that such programs can strengthen the culture of continuous learning and professional development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical education, continuing education, organizational learning, professional development, Educational Development Office (EDO)
نویسندگان مقاله
پروین رضایی گزکی | Parvin Rezaei Gazki
Department of Medical Education, Medical Education Development Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سمیه نوری حکمت | Somayeh Noori Hekmat
Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استاد، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
مهلا سلاجقه | Mahla Salajegheh
Department of Medical Education, Medical Education Development Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-828-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات