این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۷-۷۰

عنوان فارسی طراحی مدل ساختاری تفکر استراتژیک به منظور اولویت‎بندی مولفه‌ها در زنجیره تامین لارج
چکیده فارسی مقاله مدیریت موفق در زنجیره تامین نیازمند اتخاذ تصمیمات مرتبط با تفکرات استراتژیک مدیران سازمان است تا بالاترین مزیت‌های رقابتی در بازار کسب شود. هدف این پژوهش طراحی مدل ساختاری تفکر استراتژیک به منظور اولویت‌بندی مولفه‌ها در زنجیره تامین لارج است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و در دسته تحقیقات توصیفی-همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از متخصصین و کارکنان صنایع برقی شهر ساوه بوده که بر اساس فرمول کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای است که توسط محقق طراحی شده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی (CVR) و برای آزمون اعتبار آن از آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار 787/0 به‌دست آمده است. در این تحقیق، برای بررسی روابط بین اجزا از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل بهره‌برداری شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده این است که رابطه ویژگی‌های تاب‌آور با قابلیت اطمینان محصولات، رابطه انعطاف، به‌کارگیری فناوری نوین ، مدیریت ارتباط با مشتری و اشتراک‌گذاری اطلاعات در زنجیره تامین صنایع تولیدی برقی معنادار شناسایی نمی‌شوند. این امر نشان می‌دهد که در صنایع تولیدی برقی، توجه کافی به این شاخص‌ها برای تفکر استراتژیک نمی‌شود؛ بنابراین تقویت این مولفه‌ها برای بهبود زنجیره تامین ضروری است. در نهایت، با استفاده از آزمون آماری فریدمن، عوامل اولویت‌بندی شدند. میانگین رتبه هر یک از ویژگی‌ها ملاک این اولویت‌بندی قرار گرفت. مقایسه میانگین رتبه‌ها نشان می‌دهد که بالاترین میانگین رتبه به ویژگی D1 (مدیریت ارتباط با مشتری) و کمترین میانگین رتبه به ویژگی I1 (قابلیت اطمینان محصولات) اختصاص دارد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر استراتژیک، زنجیره تامین لارج، مولفه، طراحی مدل

عنوان انگلیسی Designing a Structural Model of Strategic Thinking to Prioritize Components in a Large Supply Chain
چکیده انگلیسی مقاله Successful management in the supply chain requires the implementation of strategic decisions by managers to achieve the highest competitive advantages in the market. The objective of this research is to design a structural thinking model to prioritize the components in the large supply chain. This research is applied and falls under the category of descriptive-correlative studies. The statistical population of the research includes 400 people from electrical industry professionals in Saoud. Based on Cook’s formula, 200 people were selected as the sample. The data collection tool is a questionnaire designed by the researcher. For assessing the questionnaire’s content validity, content validity ratio (CVR) was used, and for testing its reliability, Cronbach’s alpha was used, resulting in a value of 0.787. In this research, to examine the relationships between the components of the model, structural equation modeling was used with the LISREL software. The results of the data analysis indicate that the relationships between the resilient characteristics and product reliability, flexibility, use of new technology, customer communication management, and information sharing in the electrical production industry supply chain are not significant. This means that in the electrical production industry, sufficient attention to these factors is not necessary for strategic thinking; therefore, strengthening these components is essential for improving the supply chain. Finally, using the Friedman test, the prioritization of factors was determined. The average rank of each of the features was the basis for this prioritization. Comparing the average ranks shows that the highest average rank belongs to feature D1 (Customer Communication Management) and the lowest average rank belongs to feature I1 (Product Reliability). This research can help organizations make better decisions using data and accurate analysis, leading to sustainable success.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategic Thinking, Large Supply Chain, Component, Model Design

نویسندگان مقاله انسیه احمر | E. Ahmar
Department of Business Managment, , Payame Noor University, Saveh, Iran
مدیریت کسب و کار(انرژی)، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ساوه، ایران

محمد احمدی | M. Ahmadi
Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-2120-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات