این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در عملیات در کاربردهای آن، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۹۳-۱۲۶

عنوان فارسی رتبه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی به کمک تحلیل پوششی داده‌ها
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان از جمله اقداماتی است که باعث تقویت مفاهیم پایه‌ای یادگیری ریاضی شده و در نتیجه افزایش نمرات ریاضی دانش‌آموزان را در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با عنوان "مدل‌یابی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه" و با هدف مطالعه تعیین رابطه ی بین ربع‌های مغزی ندهرمان، مولفه‌های تفکر ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم و نهم انجام پذیرفت. روش تحقیق در این تحقیق برمبنای هدف تحقیق، از نوع کاربردی و بر مبنای روش، همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات روش میدانی بوده و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه استخراج می‌گردد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه هشتم و نهم در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 به تعداد به تعداد 430 نفر می‌باشد که تعداد نمونه به کمک جدول کرجسی و مورگان  200 نفر در نظر گرفته شد. جهت گردآوری اطلاعات از 3 ‌پرسشنامه سنجش تسلط مغزی (چهار ربع مغزی) HBDI ، آزمون تفکر ریاضی، سوالات عملکرد ریاضی استفاده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، جهت بررسی نرمال بودن داده­ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای تحلیل فرضیه­های تحقیق از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که بین ربع­های مغزی ندهرمان و مولفه­های تفکر ریاضی با عملکرد ریاضی در دانش­آموزان پایه هشتم و نهم در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و مستقیمی‌وجود دارد همچنین  با توجه به اطلاعات ورودی‌های مختلف این دو گروه از دانش‌آموزان پایه هشتم و نهم، رتبه‌بندی افراد مختلف بررسی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ربع های مغزی ندهرمان، مولفه های تفکر ریاضی، عملکرد ریاضی

عنوان انگلیسی Ranking Students Based on the Modeling of the Quadrants of Ned Herrmann's Brain, Mathematical Thinking Components, and Mathematical Performance Using Data Envelopment Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Considering the importance and necessity of the subject, modeling between Ned Herrmann brain quadrants, mathematical thinking components and mathematical performance of students are some of the measures that reinforce basic concepts of mathematical learning and consequently enhance students' math scores. The purpose of this study that is entitled “modeling between Ned Herrmann brain quadrants, mathematical thinking components and mathematical performance of students among high school students” conducted in order to determine investigate the relationship between Ned Herrmann brain quadrants, mathematical thinking components and mathematical performance of girl students in eighth and ninth grade. Based on the purpose of the study, the research methodology is applied, and based on the method, it is correlation. The method of data collection is field method, and the required data is extracted through a questionnaire. The statistical population included all 8th and 9th grade female students in the second semester of the academic year 1398-99 that were 430 students where the sample size was considered 200 students with the help of Krejcie and Morgan table. For data collection, three questionnaires of Herrmann Brain Dominance Instrument (HBDI) (four brain quadrants), mathematical thinking test, mathematical performance questions were used for data collection. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov test was employed to investigate the normality of data and structural equation test was used to analyze the research hypothesis. The results revealed that there is a positive and direct relationship between Ned Herrmann brain quadrants and mathematical thinking components with math performance in eighth and ninth grade students at 95% confidence level; and also, based on the input data from various sources for these two groups of eighth and ninth-grade students, the ranking of different individuals was examined.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ned Herrmann Brain Quadrants, Mathematical Thinking Components, Performance

نویسندگان مقاله شیرین باقری طولابی | S. Bagheri Toulabi
Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فرهاد حسین زاده لطفی | F. Hosseinzadeh Lotfi
Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علی ایرانمنش | A. Iranmanesh
Department of Mathematics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه ریاضی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

احمد شاهورانی | A. shahvarani
Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

مهدی آژینی | M. Azhini
Department of Mathematics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jamlu.liau.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-30-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات