این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۸، شماره ۴، صفحات ۱-۲۳
عنوان فارسی
نقش تجربه، دانش موضوعی، و زبان کاربران در رفتار توقف جستجوی اطلاعات
چکیده فارسی مقاله
هدف
: هدف پژوهش حاضر، شناخت تأثیر تجربه جستجوی اطلاعات، دانش موضوعی، و زبان کاربر، بر رفتار توقف جستجوی اطلاعات در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است.
روش پژوهش
:
پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی، و از نقطهنظر روششناسی، پژوهشی کمی است. نمونه مورد مطالعه، بر اساس پژوهشهای مشابه، 80 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود. دانشجویان دو وظیفه ساده و دو وظیفه پیچیده را به زبانهای فارسی و انگلیسی در موتور کاوش گوگل جستجو کردند. تراکنشهای آنها توسط نرمافزار کمتازیا ضبط شد. سطح تجربه جستجوی کاربران، با استفاده از پرسشنامهای برگرفته از پرسشنامه سواد اطلاعاتی قاسمی (1385) تعیین شد. پس از تأیید روایی صوری پرسشنامه، محاسبه پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، مقدار 75/0 را به دست داد. بر اساس نمره کسبکرده از این پرسشنامه، کاربران در سه گروه با تجربه کم، متوسط، و زیاد قرار گرفتند. همچنین دانش موضوعی کاربران از موضوع وظایف، در دو سطح «فاقد دانش موضوعی یا دانش اندک»، و «دانش متوسط یا زیاد» تعیین شد. با مشاهده چندینباره فایلهای ثبت تراکنش کاربران با سامانه، توقف جستجوی اطلاعات کاربران در هر وظیفه، در دو نوع توقف خوب (به دلیل یافتن پاسخ) و بد (به دلیل ناکامی در یافتن پاسخ) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه، و یو مان-ویتنی، و نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها
:
یافتههای پژوهش نشان داد با افزایش سطح دانش موضوعی کاربر، نرخ توقف خوب به طور معناداری افزایش و نرخ توقف بد، کاهش یافته است. همچنین مشاهده شد که نوع توقف جستجو، در کاربرانی با سطوح مختلف تجربه جستجو، تفاوت معناداری دارد. نتایج آزمون تعقیبی نیز نشان داد با افزایش سطح تجربه جستجو، نرخ توقف خوب افزایش و نرخ توقف بد، کاهش یافته است. در نهایت، بالاتر بودن رتبه میانگین نوع توقف جستجوی اطلاعات در جستجو به زبان فارسی، حاکی از بیشتر بودن توقف خوب و کمتر بودن توقف بد، در جستجو به زبان فارسی است.
نتیجهگیری
:
با توجه به تأثیر تجربه جستجو، زبان کاربر، و دانش موضوعی بر نوع توقف جستجوی اطلاعات، اتخاذ تدابیری چون برگزاری کارگاههای آموزش مهارتها و فنون جستجوی اطلاعات، لحاظ نمودن عامل زبان کاربر در مدلهای دادهای سامانههای توصیهگر شخصیسازیشده، بهرهگیری از سامانههای بازیابی بین زبانی، و شخصیسازی سامانههای بازیابی اطلاعات، بهمنظور پیشنهاد پرسشها و ارائه نتایج، متناسب با سطح دانش کاربران، توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توقف جستجوی اطلاعات،تجربه جستجوی اطلاعات،دانش موضوعی،زبان کاربر،زبان مادری،
عنوان انگلیسی
The Role of Information Search Experience, Domain Knowledge, and User Language on Information Search Stopping Behaviour
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: This study aims to examine the impact of information search experience, domain knowledge, and user language proficiency on the information search stopping behavior among graduate students at Shiraz University.
Method
: This research is fundamental in nature and employs a quantitative methodology. The sample consisted of 80 graduate students from Shiraz University, selected based on criteria used in similar studies. Participants completed two simple and two complex search tasks in both Persian and English using the Google search engine. Their search activities were recorded using Camtasia software. The participants' level of search experience was assessed through a questionnaire adapted from Ghasemi’s (2007) information literacy questionnaire. After the content validity of the instrument was confirmed, its reliability was assessed using Cronbach's alpha, yielding a value of 0.75. Based on the scores obtained from this questionnaire, participants were categorized into three experience levels: low, moderate, and high. Participants' domain knowledge was also classified into two levels: “lacking or minimal knowledge” and “moderate or high knowledge.” By repeatedly reviewing the recorded sessions, the information search stopping behavior was identified for each task, distinguishing between good stops (stopping after finding an answer) and bad stops (stopping due to failure to find an answer). Data analysis was conducted using independent samples t-tests, one-way ANOVA, and the Mann-Whitney U test in SPSS software.
Results
: The findings indicated that as users' domain knowledge increased, the frequency of good stops significantly rose. Additionally, significant differences were observed in the types of search stops among users with different levels of search experience. Post-hoc tests revealed that higher search experience was associated with an increased rate of good stops. Finally, a higher average rank for stopping behavior in Persian-language searches suggests a greater occurrence of good stops when searching in Persian.
Conclusions
: Considering the influence of search experience, user language, and domain knowledge on the information search stopping behavior, it is recommended to implement measures such as: conducting workshops on information search skills and techniques; incorporating user language factors into personalized recommendation system models; utilizing interlingual retrieval systems; and personalizing information retrieval systems to suggest queries and deliver results tailored to users' knowledge levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توقف جستجوی اطلاعات,تجربه جستجوی اطلاعات,دانش موضوعی,زبان کاربر,زبان مادری
نویسندگان مقاله
زهره هنرجویان |
بخش علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
مهدیه میرزابیگی |
دانشیار، بخش علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_102495_a740f0ea50f5da3b2cef3cde0b320ef3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات