این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۶، صفحات ۳۶-۴۶
عنوان فارسی
اثربخشی تمرینات درکی-حرکتی مبتنی بر رویکرد حسی چندگانه بر کیفیت زندگی و فعالیت های روزمره زندگی سالمندان مبتلا به نقایص شناختی خفیف، کارآزمایی بالینی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
سالمندان با نقایص شناختی خفیف چالشهایی نظیر مشکلات حسی و کاهش استقلال دارند. رویکرد یکپارچگی حسّی با تمرینات روزمره و درگیر کردن حواس مختلف، هماهنگی و عملکرد درکی-حرکتی آنها را بهبود میبخشد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تمرینات درکی-حرکتی مبتنی بر حسّ چندگانه بر کیفیت زندگی و فعالیتهای روزمره این افراد، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و درمان به
صورت دو سوکور انجام شد. روش نمونهگیری به صورت ملاکی از نوع در دسترس انجام شد و 30 سالمند بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و درمان به
طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس بارتل و پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد بود.
مداخلات در
8 جلسه درمانی، 2 روز در هفته به مدت 1 ماه به صورت انفرادی برای هر یک از شرکت
کنندگان ارائه شد.
یافته
ها:
در این مطالعه 24
مرد (80 درصد) و 6 زن (20 درصد)
سالمند مبتلا به نقایص خفیف شناختی با میانگین (انحراف معیار) سنی (6/7) 9/63 سال
و سطح شناختی (4/95) 22/46 شرکت کردند.
در این مطالعه پایایی آزمون- باز آزمون نسخه کوتاه وضعیت ذهنی، مقیاس بارتل و
پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد به ترتیب
0/81، 0/83 و 0/82 محاسبه شد.
میانگین (انحراف معیار) کیفیت زندگی لیپاد و مقیاس بارتل در گروه درمان و کنترل به ترتیب (21/03) 28/88، (26/4) 47/79، و در مقیاس بارتل به
ترتیب (26/15) 68/2 و (26/55) 52/20 به دست آمد.
نتایج حاصل از آزمون تی
زوجی نشان داد که مداخلات درکی- حرکتی مبتنی بر رویکردهای چند حسی تأثیر معنی
داری بر کیفیت زندگی و توانایی انجام فعالیتهای روزمره سالمندان داشتهاند. در گروه کنترل تغییرات قابل توجهی تنها در فعالیتهای روزمره مشاهده شد، در حالی که کیفیت زندگی تغییر معنی
داری نداشت.
استنتاج:
تمرینات درکی- حرکتی با رویکردهای چند حسی وابستگی سالمندان را کاهش داده و کیفیت زندگی آنان را بهبود میبخشند
.
شماره ثبت کارآزمایی
بالینی:
IRCT20171219037954N4
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای درکی-حرکتی، مداخلات حسی چندگانه، فعالیتهای روزمره، سالمندان، نقایص شناختی خفیف
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Multisensory-Based Perceptual-Motor Exercises on Quality of Life and Daily Living Activities in Older Adults with Mild Cognitive Impairment: A Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Older adults with mild cognitive impairment face challenges such as sensory deficits and reduced independence. The sensory integration approach, which involves daily exercises engaging multiple senses, has been shown to enhance coordination and sensorimotor performance. This study aimed to investigate the effects of multisensory-based sensorimotor exercises on quality of life and performance in daily activities in this population.
Materials and methods:
This study employed a quasi-experimental design with a pre-test–post-test framework, featuring control and intervention groups, and was conducted as double-blind research. Purposive and convenience sampling was used to select 30 older adults, who were then randomly and equally assigned to control and intervention groups. Measurement tools included the Barthel Index and the LIPAD Quality of Life Questionnaire. The intervention consisted of eight individual therapy sessions, conducted twice a week over the course of one month for each participant.
Results:
In this study, 24 men (80%) and 6 women (20%) with mild cognitive impairment participated, with a mean age of 63.9 years (SD= 6.7) and a mean cognitive score of 22.46 (SD= 4.95). Test-retest reliability for the short-form MMSE, Barthel Index, and LIPAD Quality of Life Questionnaire was 0.81, 0.83, and 0.82, respectively. The mean (SD) LIPAD Quality of Life and Barthel Index scores in the intervention and control groups were 28.88 (SD = 21.03) and 47.79 (SD = 26.4), respectively; for the Barthel Index specifically, scores were 68.2 (SD= 26.15) in the intervention group and 52.20 (SD=26.55) in the control group. Paired
t
-test results indicated that multisensory-based sensorimotor interventions had a significant effect on both quality of life and daily activities in older adults. In the control group, significant changes were observed only in daily activities, while quality of life showed no meaningful improvement.
Conclusion:
Multisensory-based perceptual-motor exercises can reduce dependency among older adults and enhance their quality of life.
(Clinical Trials Registry Number:
IRCT20171219037954N4
)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
perceptual-motor skills, multisensory interventions, daily activities, elderly, cognitive deficits
نویسندگان مقاله
مریم بینش | Maryam Binesh
Neuromuscular Rehabilitation Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
جمیل اسلامی | Jamil Eslami
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
شیما شاهرخی | Shima Shahrokhi
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
حسین میرزا بیگی | Hossein Mirzabeigi
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
انسیه نعیمی | Ensieh Naimi
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
مینا سادات میرشجاع | Mina Sadat Mirshoja
Assistant Professor, Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation Sciences, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5785-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات