این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۶، صفحات ۱۱۸-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط گفتگوی سلامت جنسی والدین- نوجوانان با سواد سلامت جنسی: یک مطالعه مقطعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
گفتگوی مناسب والدین- نوجوانان در مورد مسائل مربوط به سلامت جنسی به عنوان عاملی ذکر شده است که میتواند به نوجوانان در جهت اتخاذ رفتار جنسی ایمن کمک نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین گفتگوی سلامت جنسی والدین- نوجوانان با سواد سلامت جنسی دانشجویان، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
این مطالعه مقطعی
–
تحلیلی
، در فاصله زمانی مهر 1402 تا اسفند همان سال بر روی 315 دانشجوی متاهل دانشگاه علوم پزشکی مازندران به روش سرشماری انجام شد. گردآوری دادهها با فرم اطلاعاتی عوامل جمعیت شناختی، پرسشنامه گفتگوی جنسی والدین- فرزندان و ابزار سواد سلامت جنسی بزرگسالان ایرانی انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار
SPSS
نسخه 22 و با لحاظ نمودن سطح معنی
داری کم
تر از 05/0
انجام شد. جهت تعیین ارتباط بین گفتگوی جنسی والد- نوجوان با سواد سلامت جنسی دانشجویان از مدل رگرسیون خطی استفاده شد.
یافته
ها:
در این مطالعه
تعداد 144 نفر (45/7 درصد) از شرکت
کنندگان مرد و 171 نفر (54/3 درصد) زن بودند.
میانگین و انحراف معیار سن مشارکت
کنندگان، سن همسران آن
ها و نمره سواد سلامت جنسی بهترتیب 4/07
±
67/28
، 5/27
±
28/9 و 16/2
±
155/48بود.
نتایج این مطالعه نشان دهنده
گفتگوی سلامت جنسی والد- نوجوان در بین 163 نفر (51/7 درصد) از مشارکت
کنندگان مطلوب بوده است. بر اساس ضریب رگرسیونی تطبیق داده شده، گفتگوی جنسی والد - نوجوان مطلوب (1/093- 1/011:
CI
,
1/051=
β
)، تحصیلات بالاتر مادران ( 1/225- 1/026:
CI
، 1/121=
β
) و وضعیت اقتصادی مناسب (1/084- 01/11:
CI
، 1/047=
β
) با نمره سواد سلامت جنسی بالاتری همراه بودند.
استنتاج:
با توجه به نقش مثبت گفتگوی سلامت جنسی والدین- نوجوانان بر سواد سلامت جنسی دانشجویان نیاز است با رویکردی جامع
نگر و با مشارکت سیاست
گذاران و ارائه
دهندگان خدمات سلامت توجه بیش
تری به والدین
صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد، سلامت جنسی، دانشجویان، گفتگوی جنسی، والد - نوجوان
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Parent–Adolescent Sexual Health Dialogue and Sexual Health Literacy: A Cross-Sectional Study Among Students at Mazandaran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Appropriate parent–adolescent dialogue regarding sexual health issues has been identified as a factor that can facilitate the adoption of safe sexual behaviors among adolescents. The aim of the present study was to investigate the relationship between parent–adolescent sexual health dialogue and students' sexual health literacy.
Materials and methods:
This cross-sectional study was conducted between October 2023 and March 2024 on a total of 315 married students at Mazandaran University of Medical Sciences, using a census sampling method. Data were collected using a demographic information form, the Parent–Child Sexual Dialogue Questionnaire, and the Iranian Adult Sexual Health Literacy Tool. Data analysis was carried out using SPSS version 22. A significance level of 0.05 was applied to all statistical tests. A linear regression model was employed to examine the relationship between parent–child sexual dialogue and sexual health literacy.
Results:
In this study, 144 participants (45.7%) were male and 171 (54.3%) were female. The mean ± standard deviation (SD) of participants’ age, their spouses’ age, and sexual health literacy scores were 28.67 ± 4.07, 28.9 ± 5.27, and 155.48 ± 16.2, respectively. The findings indicated that 163 participants (51.7%) reported favorable parent–adolescent sexual health dialogue. Based on the adjusted regression coefficients, favorable parent–adolescent sexual dialogue (β =1.051, 95% CI:1.011–1.093), higher maternal education (β =1.121, 95% CI: 1.026–1.225), and favorable economic status (β =1.047, 95% CI:1.011–1.084) were significantly associated with higher sexual health literacy scores.
Conclusion:
Given the positive impact of parent–adolescent sexual health discussions on students’ sexual health literacy, greater attention should be directed toward supporting parents through a comprehensive approach, involving the active participation of policymakers and health service providers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Literacy, sexual health, students, parent- adolescent, sexual dialogue
نویسندگان مقاله
کبری عابدیان کاسگری | Kobra Abedian Kasgari
Assistant Professor, Department of Midwifery and Reproductive Health, Sexual and Reproductive Health Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
ملیحه ساداتی | Malihe Sadati
MSc Student in Counseling in Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
رویا نیکبخت | Roya Nikbakht
Assistant Professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
منیرالسادات حسینی طبقدهی | Monirolsadate Hosseini Tabaghdehi
Assistant Professor, Department of midwifery, Sar.C., Islamic Azad University, Sari, Iran
استادیار، گروه مامایی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
زهره شاه حسینی | Zohreh Shahhosseini
Professor, Department of Midwifery and Reproductive Health, Sexual and Reproductive Health Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-14826-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات