این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۶، صفحات ۱۹۷-۲۰۱
عنوان فارسی
تعهدات حرفهای دستیاران پزشکی در یک بیمارستان آموزشی: یک مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
تعهد حرفه
ای مجموعه
ای از ارزش
ها، رفتارها و روابطی است که موجب تقویت و استحکام اعتماد جامعه به پزشکان می
شود و توسعه آن یکی از اهداف حیاتی و
موضوعات اصلی آموزش در
دانشکده
های پزشکی است.
مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تعهد حرفهای دستیاران پزشکی در
یک بیمارستان آموزشی، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، در سال 1400 در جمعیت دستیاران در حال تحصیل چهار رشته ماژور بیمارستان افضلیپور کرمان (داخلی، جراحی، اطفال و زنان و زایمان) انجام شد. دادهها به وسیله پرسشنامه
ABIM
جمعآوری شد
و
آشنا بودن با مفهوم تعهد حرفهای از عوامل مورد بررسی در این مطالعه بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار
SPSS
نسخه 22، روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (
Mann-Whitney
و
Kruskal-Walis
) انجام شد و مقدار
P
کم
تر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافته
ها:
در این مطالعه، تعهدات حرفهای 67 دستیار پزشکی بررسی شد. بیش
ترین
تعداد
دستیاران، زن بودند (6/65 درصد). میانگین تعهد حرفهای 8/7 و نسبتاً مطلوب بود. میانگین نمره احترام و نوع
دوستی
، تعالی و شرافت و درستکاری به
ترتیب،
1/96
±
7/02، 1/99
±
8/26 و 02/5
±
8/32 بود. میانگین نمره احترام و نوع
دوستی در دستیارانی که با مفهوم تعهد حرفهای آشنا بودند، بیش
تر بود (0/024=
P
).
بیش
ترین امتیاز مربوط به خرده مقیاس شرافت و درست
کاری بود و خرده مقیاس احترام و نوع دوستی کم
ترین امتیاز را به خود اختصاص داد.
استنتاج:
تعهد حرفه
ای دستیاران پزشکی، نسبتاً مطلوب بوده است.
با این وجود
، انجام مطالعات بیش
تر در این زمینه جهت شناسایی عوامل مؤثر برای ارتقای تعهد حرفه
ای پزشکان پیشنهاد می
شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد حرفهای، دستیار پزشکی، بیمارستان آموزشی
عنوان انگلیسی
Professionalism Among Medical Residents in a Teaching Hospital: A Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Professionalism is a set of values, behaviors, and relationships that enhance and maintain society’s trust in physicians. Its development is a vital goal and a key focus of medical education. This study was conducted to investigate the levels of professionalism among medical residents at a teaching hospital.
Materials and methods:
This descriptive cross-sectional survey was conducted in 2021 on medical residents studying four major specialities (Internal Medicine, Surgery, Pediatrics, and Obstetrics) at Kerman’s Afzalipour Teaching Hospital. Data were collected using the ABIM professionalism questionnaire. The level of familiarity with the concept of medical professionalism and ethics was one of the factors assessed in this study. Data analysis was performed using SPSS version 22 software, employing descriptive and analytical statistical methods, including the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests. A P value less than 0.05 was considered significant.
Results:
In this study, the level of professionalism in 67 medical residents was assessed. The majority of participants were women (65.6%). The overall mean professionalism score was 7.8, which was considered relatively favorable. The mean scores for the subscales of respect/altruism, excellence/honor, and honesty were 7.02 ± 1.96, 8.26 ± 1.99, and 8.32± 2.05, respectively. The average score for respect/altruism was significantly higher in medical residents who were familiar with the concept of professionalism (P=0.024). The highest score was observed in the honor and integrity subscale, while the respect and altruism subscale had the lowest score.
Conclusion:
According to the results of the present study, the levels of professionalism among participating medical residents were relatively favorable. However, to further improve professionalism in medical personnel, additional studies are needed to better identify the factors influencing it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
professionalism, medical residents, teaching Hospital
نویسندگان مقاله
فاطمه ذوالفقاری | Fatemeh Zolfaghari
Pediatric Assistant, Faculty of Medicine, Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دستیار اطفال، بخش اطفال، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، فارس، ایران
مینا مبشر | Mina Mobasher
Associate Professor, Department of Medical Ethics and History of Medicine, School of Persian Medicine, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشیار اخلاق پزشکی، گروه تاریخ و اخلاق پزشکی، دانشکده طب ایرانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سمیرا صحبتی | Samira Sohbati
Assistant Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Afzalipour Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
استادیار گروه زنان، بخش زنان و مامایی، بیمارستان افضلی پور، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
فاطمه کرمی رباطی | Fatemeh Karami Robati
PhD Student in Medical Library and Information Sciences, Clinical Research Development Unit, Afzalipour Hospital, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان افضلی پور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18205-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات