این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۳۷-۵۵
عنوان فارسی
زیبایی وفلسفه تلویزیون از دیدگاه نگرش بومی
چکیده فارسی مقاله
هدف این مطالعه، تأملی در ابعادی از تلویزیون به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی جهان مدرن است. پژوهشهای معطوف به تلویزیون از زوایای متعدد و تحت پارادایمهای مختلف انجام شده است، اما نویسنده در این نوشتار میکوشد از زاویهی فرهنگ بومی بر ابعاد زیبایی شناسی و فلسفی رسانه تمرکز کند. رسانههای مدرن مانند تلویزیون در فرهنگ غرب متولد شده و ماهیت آنها بر زمینهای از عناصر و ساختارهای فرهنگی و معناشناختی این قلمرو فرهنگی شکل یافتهاست. بنابراین نوع به کارگیری رسانهی مدرنی مانند تلویزیون که ماهیت زیباییشناختی یافته و کارکرد آن در کشورهای غربی، بر اساس مأموریتهایی چون سرگرمی قوام یافتهاست، در دیگر حوزههای فرهنگی و جغرافیایی از جمله ایران، نیازمند بازشناسی ماهوی است تا بتوان در بومی کردن آن تلاش کرد. تا این اتفاق نیفتد، هر گونه تلاش برای انتقال موفق مفاهیم فرهنگی در جغرافیای نوین امکانپذیر نخواهد بود. در این مطالعه بر این نکته تأکید شده که تلویزیون از دل نظام فرهنگی و زیبایی شناختی مدرن سر برآورده است و متقابلاً در ترویج نظام ارتباطی نوین نقش اساسی بر عهده دارد. این نظام نوین تفاوتهای اساسی با نظام سنتی بدون تلویزیون دارد. در ضمن ماهیت تلویزیون با نوعی از هستیشناسی، معرفتشناسی و زیباییشناسی نسبت دارد که شناخت نسبتهای یاد شده از شروط اساسی تصرف در ماهیت این رسانه ارتباطی است. واژگان کلیدی: ماهیت تلویزیون، نظام فرهنگی نوین، هستیشناسی، معرفتشناسی، زیباییشناسی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
زیبایى وفلسفه تلویزیون از دیدگاه نگرش بومى
چکیده انگلیسی مقاله
هدف این مطالعه، تأملی در ابعادی از تلویزیون به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی جهان مدرن است. پژوهشهای معطوف به تلویزیون از زوایای متعدد و تحت پارادایمهای مختلف انجام شده است، اما نویسنده در این نوشتار میکوشد از زاویهی فرهنگ بومی بر ابعاد زیبایی شناسی و فلسفی رسانه تمرکز کند. رسانههای مدرن مانند تلویزیون در فرهنگ غرب متولد شده و ماهیت آنها بر زمینهای از عناصر و ساختارهای فرهنگی و معناشناختی این قلمرو فرهنگی شکل یافتهاست. بنابراین نوع به کارگیری رسانهی مدرنی مانند تلویزیون که ماهیت زیباییشناختی یافته و کارکرد آن در کشورهای غربی، بر اساس مأموریتهایی چون سرگرمی قوام یافتهاست، در دیگر حوزههای فرهنگی و جغرافیایی از جمله ایران، نیازمند بازشناسی ماهوی است تا بتوان در بومی کردن آن تلاش کرد. تا این اتفاق نیفتد، هر گونه تلاش برای انتقال موفق مفاهیم فرهنگی در جغرافیای نوین امکانپذیر نخواهد بود. در این مطالعه بر این نکته تأکید شده که تلویزیون از دل نظام فرهنگی و زیبایی شناختی مدرن سر برآورده است و متقابلاً در ترویج نظام ارتباطی نوین نقش اساسی بر عهده دارد. این نظام نوین تفاوتهای اساسی با نظام سنتی بدون تلویزیون دارد. در ضمن ماهیت تلویزیون با نوعی از هستیشناسی، معرفتشناسی و زیباییشناسی نسبت دارد که شناخت نسبتهای یاد شده از شروط اساسی تصرف در ماهیت این رسانه ارتباطی است. واژگان کلیدی: ماهیت تلویزیون، نظام فرهنگی نوین، هستیشناسی، معرفتشناسی، زیباییشناسی.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اصغر فهیمی فر |
استادیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
فراس العضل |
دانشجوی دکترا رشته پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_10262_a7632ca81ea89913af79645fa8b03f99.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/815/article-815-353814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات