این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی رابطه صدا بیزاری و پرخاشگری با نقش میانجی حساسیت اضطرابی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین صدا بیزاری و پرخاشگری با نقش میانجی حساسیت اضطرابی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1403 بود که به روش نمونه­گیری در دسترس 200 نفر از آن­ها در یک نظرسنجی آنلاین مشارکت کردند و به پرسشنامه پرخاشگری باس-پری (BPAQ؛ باس و پری، 1992)، پرسشنامه صدا بیزاری (MQ؛ وو و همکاران، 2014) و مقیاس حساسیت اضطرابی تجدید نظر شده (ASI-R؛ رایس و پترسون، 1986) پاسخ دادند. داده­ها به روش تحلیل مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. یافته­ها نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد که صدابیزاری و حساسیت اضطرابی بر پرخاشگری به طور مثبت اثر مستقیم داشتند؛ همچنین صدابیزاری بر حساسیت اضطرابی به طور مثبت اثر مستقیم داشت (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که حساسیت اضطرابی در رابطه بین صدابیزاری و پرخاشگری نقش میانجی داشت (05/0>P). در مجموع می­توان نتیجه گرفت که صدابیزاری به­عنوان یک محرک آزار دهنده به صورت مستقیم و با میانجی­گری حساسیت اضطرابی بر افزایش پرخاشگری موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت اضطرابی، پرخاشگری، صدا بیزاری.

عنوان انگلیسی The relationship between misophonia and aggression with the mediating role of anxiety sensitivity in students
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to determine the relationship between misophonia and aggression, with the mediating role of anxiety sensitivity in university students. The research method was descriptive-correlational with structural equation modeling. The statistical population of this study consisted of students from the University of Guilan in 2024. A total of 200 students participated in an online survey using a convenience sampling method. They responded to the Buss-Perry Questionnaire (BPAQ; Buss & Perry, 1992), the Misophonia Questionnaire (MQ; Wu et al., 2014), and the Revised Anxiety Sensitivity Index (ASI-R; Reiss & Peterson, 1986). The data were analyzed using structural equation modeling. The findings showed that the proposed model had a good fit. Results revealed that misophonia and anxiety sensitivity had a positive direct effect on aggression; furthermore, misophonia had a positive direct effect on anxiety sensitivity (P<0.05). The bootstrap test results indicated that anxiety sensitivity played a mediating role in the relationship between misophonia and aggression (P<0.05). In conclusion, it can be inferred that misophonia, as a disturbing trigger, directly and through the mediation of anxiety sensitivity, contributes to the increase in aggression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety Sensitivity, Aggression, Misophonia.

نویسندگان مقاله عباس صادقی | Abbas Sadeghi
Associate Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

مریم دانشمند | Maryam Daneshmand
Undergraduate Student of Counseling, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشجوی کارشناسی مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12960-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات