این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۲
عنوان فارسی
کارکرد والدگری مبتنی بر توانمندی در نوجوانان: یک مطالعه مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
والدگری مبتنی بر توانمندی رویکردی است که در آن والدین به فرزندان کمک میکنند تا توانمندیهای خود را بشناسند و پرورش دهند و همچنین از آنها بهرهبرداری کنند. پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک کارکرد والدگری مبتنی بر توانمندی انجام شد و در آن مقالههای منتشر شده در حوزه کارکرد والدگری مبتنی بر توانمندی در نوجوانان طی سالهای 2015 تا 2024 (1394 تا 1403) بررسی شد. برای دسترسی به مقالهها، کلیدواژههای "والدگری مثبت"، "والدگری مبتنی بر توانمندی" و "والدگری مبتنی بر نقاط قوت" در عنوان و چکیده مقالههای منتشر شده در پایگاههای تخصصی مجلات نور، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) و کلیدواژههای
"
positive
parenting"
،
"strength-based parenting"
در پایگاههای
Scopus
،
Science Direct
،
Elsevier
،
Google Scholar
و
Semantic Scholar
بررسی شد. در جستجوی اولیه، 39 مقاله به دست آمد که بر اساس معیارهای ورود و خروج شامل در دسترس بودن متن مقاله و انجام پژوهش بر روی نمونه نوجوان و دستورالعمل موارد ترجیحی برای گزارش مقالات مرور سیستماتیک و فراتحلیل
(
PRISMA
)
، در نهایت 15 مقاله وارد مطالعه شد. نتایج نشان داد که والدگری مبتنی بر توانمندی با اضطراب، افسردگی، پریشانی روانشناختی و استرس رابطه معکوس دارد و با بهزیستی، رضایت از زندگی، خودکارآمدی، استحکام ذهنی و پیامدهای مثبت تحصیلی مانند انگیزه تحصیلی، تعلق به مدرسه، درگیری تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی رابطه مستقیم دارد.
والدگری مبتنی بر توانمندی در نوجوانان اهمیت دارد و میتواند تأثیر عمیقی بر سلامت روان، عملکرد تحصیلی و بهزیستی آنان داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، بهزیستی، عملکرد تحصیلی، والدگری مبتنی بر توانمندی، مرور سیستماتیک، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
Strength-Based Parenting Function in Adolescents: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Strengths-based parenting is an approach where parents assist their children in identifying and cultivating their strengths while encouraging them to utilize these strengths. The present study aimed to systematically review the function of strength-based parenting. All published articles on the function of strength-based parenting in adolescents from 2015 to 2024 (1394 to 1403) were examined. To access the articles, the keywords "positive parenting" and "strength-based parenting" were searched in the titles and abstracts of published articles in specialized databases such as Noor Journals, the Comprehensive Human Sciences Portal, Scientific Information Database (SID), Iranian Research Institute for Information Science and Technology, and Magiran. Additionally, the keywords "positive parenting" and "strength-based parenting" were investigated in databases including Scopus, Science Direct, Elsevier, Google Scholar, and Semantic Scholar. In the initial search, 39 articles were identified; however, after evaluations based on inclusion and exclusion criteria—including availability of full text and focus on adolescent samples—and following the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines, a total of 15 articles were included in the study. The results indicated that strength-based parenting has an inverse relationship with anxiety, depression, psychological distress, and stress, while it has a direct relationship with well-being, life satisfaction, self-efficacy, mental toughness, and positive academic outcomes such as academic motivation, school belonging, academic engagement, and reduced academic burnout. Strengths-based parenting in adolescents is important and can profoundly affect mental health, academic performance, and well-being
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental Health, Well-Being, Academic Performance, Strength-Based Parenting, Systematic Review, Adolescents.
نویسندگان مقاله
سیده خدیجه امیریان | Seyedeh Khadijeh Amirian
Ph.D. Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
منصوره حاج حسینی | Mansoureh Hajhosseini
Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الهه حجازی موغاری | Elaheh Hejazi Moughari
Full Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Associate Professor, Educational Psychology Dept., Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11921-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات