این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۴

عنوان فارسی طراحی مدل مفهومی شکل گیری فابینگ در کودکان با تحلیل تجارب زیسته مادران: یک مطالعه داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی شکل گیری فابینگ در کودکان پیش از دبستان با تحلیل تجارب زیسته مادران آنها به روش کیفی داده­بنیاد انجام شد. جامعۀ پژوهش کلیه والدین عضو انجمن اتیسم شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 13 نفر مادر که دارای کودک فابینگ بوده و با روش نمونه­گیری نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود که به صورت گفتگوی تلفنی و مجازی در بازه زمانی شهریور و مهر سال 1403 با تعیین وقت قبلی انجام شد. هر جلسه مصاحبه بین 30 الی40 دقیقه و در بعضی موارد که والدین وقت و یا تمایل به ادامه مصاحبه در یک جلسه را نداشتند؛ به جلسه دوم مصاحبه موکول می­شد. روش تحلیل این پژوهش، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود و طراحی مدل با استفاده از10 مقوله انتخابی حاصل از کدگذاری انجام گرفت. یافته­ها نشان داد که فابینگ علائمی مشابه اختلال اتیسم داشته اما متفاوت با آن است و تمایز این دو آسیب در روند شناسایی و درمان مهم است. کودکان مادران شرکت کننده در این پژوهش، با توجه به بررسی اسناد موجود از جمله: پرونده مشاوره ای و تشخیص متخصصان مراکز اتیسم، مبتلا به اتیسم نبودند و با پیگیری پژوهشگران، مطابق با گزارشات مادران و مصاحبه های تشخیصی متخصصان بهبودی این کودکان با راهکارهای قطع ابزار دیجیتال، برقراری تعامل مادر با کودک و رژیم رسانه­ای سالم مورد تأیید قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فابینگ، اختلال اتیسم، ابزار دیجیتال.

عنوان انگلیسی Designing a conceptual model of the formation of Phubbing in children by analyzing the lived experiences of mothers: A Grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to design a conceptual model of the formation of phubbing in preschool children by analyzing the lived experiences of their mothers using a data-based qualitative method. The research community was all parents of the Autism Association of Tehran. The sample of the study included 13 mothers who had a phubbing child and were selected by theoretical sampling. The research tool was a semi-structured interview that was conducted in the form of a telephone and virtual conversation between September and October of 1403 with a prior appointment. Each interview session is between 30 and 40 minutes, and in some cases, parents did not have time or desire to continue the interview in one session, so the interview was postponed to the second session. The analysis method of this research was open, axial, and selective coding. And the design of the model was examined using 10 selective categories resulting from coding. The findings showed: Phobbing hss symptoms similar to autism disorder, but it is different from it, and these two disorders are important in the identification and treatment process The children of the mothers participating in this study, according to a review of available documents, including: counseling records and specialists from autism centers, did not have autism. And with the researchers' follow-up, according to the mothers' reports and diagnostic interviews with specialists, the recovery of these children was confirmed with strategies for disconnecting from digital devices, establishing mother-child interaction, and a healthy media regime were approved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phubbing, Autism disorder, Digital Tools.

نویسندگان مقاله ابوالقاسم یعقوبی | Abolghasem Yaghoobi
Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Economics and Social Sciences, BU-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

افشین افضلی | Afshin Afzali
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Economics and Social Sciences, BU-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

فرشته بهروز | Fereshteh Behrouz
Ph.D Student in Educational Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Economics and Social Sciences, BU-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

فاطمه رحمانی | Fatemeh Rahmani
M. A. of Educational Psychology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12583-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات