این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۵۳-۱۶۲
عنوان فارسی
نقش میانجیگر معنا در زندگی در تبیین روابط علّی بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی متخصصین روانشناسی و مشاوره
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تبیین روابط علّی بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهن
آگاهی با بهزیستی ذهنی در روانشناسان و مشاوران بر اساس نقش میانجیگر معنا
در زندگی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی روانشناسان و مشاوران مشغول به کار در مراکز و کلینیکهای روانشناسی و مشاوره استان تهران در سال 1402 بود که از بین آنها 253 نفر بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل مقیاسهای ذهنآگاهی (
FFMQ
، بائر و همکاران، 2006)، خودمراقبتی بهوشیار (
MSCS
، کوک-کوتون و گایکر، 2018)
، معنا در زندگی (
MLQ
، استگر و شین، 2010) و بهزیستی ذهنی (
SWQ
، مولوی و همکاران، 1389) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و برآورد بیشینه احتمال
مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب دادهها با مدل پیشنهادی پژوهش بود
. خودمراقبتی بهوشیار،
ذهنآگاهی و معنا در زندگی
با
بهزیستی ذهنی رابطه مستقیم معنادار داشتند
(01/0
<
P
).
معنا در زندگی در رابطه بین خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با بهزیستی ذهنی نقش میانجی داشت؛ درنتیجه خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی با میانجیگری معنا در زندگی با بهزیستی ذهنی رابطه غیرمستقیم معنادار داشتند
(01/0
<
P
).
نتایج نشان داد که معنا در زندگی با توجه به نقش خودمراقبتی بهوشیار و ذهنآگاهی میتواند تبیینکننده بهزیستی ذهنی باشد. بنابراین
توجه به متغیرهای پژوهش در برنامههای آموزشی و رشدی برای متخصصان مراقبت از سلامت روان جهت افزایش بهزیستی ذهنی آنها توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی ذهنی، خودمراقبتی بهوشیار، ذهنآگاهی، روانشناسان و مشاوران، معنا در زندگی.
عنوان انگلیسی
Explaining the causal relationships between mindfulness and mindful self-care with subjective well-being in professionals of psychology and counseling based on the mediating role of meaning in life
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to explain the causal relationships between mindfulness and mindful self-care with subjective well-being in psychologists and counselors based on the role of the mediator of meaning in life. The research method was correlation and structural equation modeling. The statistical population includes all psychologists and counselors working in psychology and counseling centers and clinics in Tehran province in 2023, from which 253 persons were selected as a sample. The tools used in the research included the scales of mindfulness (FFMQ, Baer et al., 2006), mindful self-care(MSCS, Cook-Cottone & Guyker, 2018), meaning in life (MLQ, Steger & Shin, 2010), and subjective well-being (SWQ, Molavi et al., 2010). The data were analyzed using structural equation modeling and maximum likelihood estimation. The findings showed the optimal fit of the data with the proposed research model. There was a significant direct relationship between mindful self-care, mindfulness, and meaning in life with subjective well-being
(P<0.01). Also, meaning in life had a role of mediation between mindful self-care and mindfulness with subjective well-being. Finally, the results showed that mindful self-care and mindfulness, with the mediation role of meaning of life, had a significant indirect relationship with subjective well-being (P<0.01). These results show that meaning in life can explain subjective well-being due to the role of mindful self-care and mindfulness. Therefore, it is recommended to pay attention to research variables in educational and developmental programs for mental health professionals to increase their subjective well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Subjective Well-Being, Meaning in Life, Mindfulness, Mindful Self-Care, Psychologists and Counselors.
نویسندگان مقاله
غزال گلشنی | Ghazal Golshani
PhD Student of health psychology, Department of health Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محسن جدیدی | Mohsen Jadidi
Associated Professor, Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Ghods City Branch, Islamic Azad University, Ghods City, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران.
سیدحمید آتش پور | Seyed Hamid Atashpoor
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Isfahan Branch (khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شهر اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
مهدیه صالحی | Mahdiee Salehi
Assistant Professor, Department of health Psychology, Faculty of psychology and Educational Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11789-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات