این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
اختلالات درونی سازی نقش اضطراب و افسردگی مادران در سلامت روانی دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعات نشان دادهاند اضطراب و افسردگی مادران در ابتلای فرزندان به اختلالات درونی سازی نقش دارند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه افسردگی و اضطراب مادر با اختلالات درونی سازی در دختران نوجوان میباشد. روش: در این مطالعه که از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است، 108 دانشآموز دختر عادی، در دامنه سنی 11 تا 16 سال با میانگین و انحراف استاندارد 26/13 (92/0) از تبریز شرکت کردند. مادران به مقیاس علائم مرضی کودکان (CSI-4) و مقیاس DASS-42 پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از آزمون t مستقل، تحلیل رگرسیون خطی چندگانه و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: اضطراب و افسردگیِ مادر پیشبینی کننده قوی اختلالات درونی سازی در دختران نوجوان بود. عامل اضطرابِ مادر (377/0=β) در مقایسه با افسردگی مادر (243/0=β) سهم بیشتری در پیشبینی اختلالات درونی سازی دختران نوجوان داشت. مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که بین افسردگی مادر با اختلالات درونی سازی دختران نوجوان (49/0=R)، همچنین بین اضطراب مادر و اختلالات درونی سازی دختران نوجوان (53/0=R) رابطه علّی معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: افسردگی و اضطراب مادر میتواند علت ابتلای دختران نوجوان به اختلالات درونی سازی باشد. نتایج این پژوهش در پیشگیری و درمان اختلالات درونی سازی دختران نوجوان کاربرد دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات درونی سازی، اضطراب و افسردگی مادر، دختران نوجوان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Studies have revealed that maternal depression and anxiety play an important role in children internalizing disorders (ID). This study is aimed to find the relationship between maternal depression and anxiety with ID in adolescent girls. Method: 108 normal girl students, ranging from 11 to 16 years old (13.26 ± 0.92) from Tabriz were participated in this descriptive-analytical study. Their mothers answered to Child Symptoms Inventory (csi-4) and Depression Anxiety Stress Scale (DASS-42). Multiple linear regression, independent samples t-test, and Structural Equation Modeling (SEM) were used for analysis of causal relationship between maternal depression and anxiety with internalizing disorders in adolescent girls. Results: Maternal depression and anxiety were strong predictors of ID in adolescent girls. Motherâs anxiety (β= 0/243) was stronger than motherâs depression in prediction of ID. SEM showed that there is causal relationship between maternal depression with ID (R= 0/49), and between maternal anxiety with ID (R=0/53). Conclusion: Maternal depression and anxiety can cause ID in adolescent girls. These results have implication both in prevention and treatment of ID in adolescent girls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زینب خانجانی |
فاطمه هداوندخانی |
سید نوید حججی | seyed navid
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2006_6680b5a584c92646b9c3d06dadad1f9d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-353981.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات