این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
روانشناسی سلامت
، جلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۵-۱۷
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری در کاهش خستگی سرطان زنان مبتلا به سرطان پستان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری بر کاهش خستگی سرطان در زنان مبتلا به سرطان پستان بود. 33 نفر انتخاب و ) روش: از بین مراجعین بیمارستان امام خمینی )تهران در سال 1312 به دو گروه آزمایش ) 11 نفر( و کنترل ) 11 نفر( به صورت تصادفی منتسب شدند. گروه ها قبل از آموزش و پس از آموزش به مقیاس خستگی ناشی از سرطان اوکمیاما و همکاران ) 2333 ( پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه در مولفه های خستگی سرطان تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که میانگین گروه آزمایش پس از آزمایش کاهش معناداری داشت. نتیجهگیری: از بررسی یافته ها می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به تغییراتی که آموزش شناختی رفتاری در نگرش و شناخت ایجاد می کند به نظر می رسد که می تواند نقش موثری در ایجاد تصور مثبت در بیماران مبتلا به سرطان و کاهش خستگی آنها داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive – Behavioral Education in Reduction of Exhaustion of Cancer of Women Suffering from Breast Cancer
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: the aim of the present study was to investigate effectiveness of cognitive – behavioral education on reduction of exhaustion of cancer in women suffering from breast cancer. Method: 30 people were chosen among clients of Imam Khomeini hospital ( of Tehran in 1392 ) and were randomly assigned to two groups , experiment group (15 people ) and control group. Groups before education and after education responded to cancer fatigue scale (Okuyama, et al., 2000). To analyze the results, the staistical metods of multivariate covariance analysis was conducted. Results:The results showed , there is a meaningful difference between both groups in components of exhaustion of cancer , so that average of test group had a meaningful reduction after test . Conclution: In view of changes that cognitive – behavioral education make them in attitude and cognition, it seems that it can have an effective role in making positive imagination in patients suffering from cancer and reducing their fatigue.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا آقایوسفی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، قم،ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور قم (Payame noor university of qom)
مهدی دهستانی |
استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
شیدا شریفی ساکی | sharifi saki
دانشجوی دکتری روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_2795_487.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/857/article-857-354037.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات