این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۶۰، شماره ۱، صفحات ۷۵۰-۷۷۳

عنوان فارسی اثر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر میزان مصرف کالاهای خوراکی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، جهت بررسی اثر افزایش یک درصد نرخ مالیات ارزش افزوده در سال 1390 بر مصرف خوراکی‌های 25514 خانوار شهری و روستایی به روش تفاضل در تفاضل، اطلاعات مربوط به مصرف 152 ریزقلم کالا، در 8 دسته کالایی برنج، نان و غلات، گوشت قرمز و مرغ، گوشت ماهی، لبنیات، میوه و تنقلات، سبزیجات و ادویه و نوشیدنی‌ها را با در نظر گرفتن سایر عوامل همچون درآمد و بعد خانوار، شغل، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، جنسیت، سن و سواد سرپرست خانوار به همراه شهری یا روستایی بودن آنان جمع‌آوری شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که اثر افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1390 برای دسته‌های کالایی برنج، گوشت قرمز و مرغ، گوشت ماهی، لبنیات، میوه و تنقلات، و سبزی و ادویه و نان و غلات، در سطح 99 درصد اطمینان منفی و معنی‌دار و برای دسته کالایی نوشیدنی‌ها در سطح 99 درصد اطمینان مثبت و معنی‌دار بوده است. از این رو، پیشنهاد می‌شود تا درخصوص اعمال سیاست‌های مشابه افزایش نرخ مالیات ارزش افزوده با احتیاط بیشتری عمل کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داده‌های بودجه خانوار،مالیات بر ارزش افزوده،مدل تفاضل در تفاضل،مصرف،

عنوان انگلیسی The Effect of Increasing the Value Added Tax Rate on the Amount of Consumption of Food Products
چکیده انگلیسی مقاله This study examines the impact of a one-percent increase in the value-added tax (VAT) rate implemented in Iran in 2011 on food consumption among 25,514 urban and rural households. Utilizing the difference-in-difference method, data were collected on the consumption of 152 micro-items across eight commodity categories: rice, bread and cereals, red meat and poultry, fish, dairy products, fruits and snacks, vegetables and spices, and beverages. The analysis also considered various factors, including income, household size, occupation, marital status, residence status, gender, age, and literacy of the household head, as well as whether they lived in urban or rural areas. The results indicate that the one-percent increase in the VAT rate in 2011 had a negative and significant impact (at the 99% confidence level) on the consumption of rice, red meat and poultry, fish, dairy products, fruits and snacks, vegetables and spices, and bread and cereals. In contrast, the effect on the beverage category was positive and significant at the same confidence level. Therefore, caution is advised when considering policies that involve increasing the value-added tax rate.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله داده‌های بودجه خانوار,مالیات بر ارزش افزوده,مدل تفاضل در تفاضل,مصرف

نویسندگان مقاله امیرحسین خواجوندصالحی |
دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران

علی اصغر سالم |
دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.ut.ac.ir/article_101949_de785d2ff8b608f8bde62427d7c0f3f3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات