این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۶۷-۱۸۳

عنوان فارسی چرا شایستگان، شایسته عمل نمی‌کنند؟ دلایل عدم استفاده آگاهانه از توان بایسته توسط کارکنان شایسته
چکیده فارسی مقاله هدف: به‌رغم تلاش سازمان‌ها برای به‌کارگیری کارکنان شایسته، گاهی کارکنان به طور آگاهانه از به‌کارگیری شایستگی‌ها در جهت تحقق اهداف شغلی و سازمانی سر باز می‌زنند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر شناسایی علل به‌ کار نگرفتن شایستگی‌ها به طور آگاهانه توسط کارکنان است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شد. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم بودند. نمونه‌ای شامل شانزده نفر به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. برای تحلیل داده‌ها روش تحلیل مضمون و کدگذاری استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، در مجموع 31 علت شناسایی شد که در دو مضمون اصلی و شش مضمون فرعی دسته‌بندی شد. مضمون اصلی علل سازمانی شامل شش مضمون فرعی علل مربوط به فرهنگ سازمانی، علل مربوط به سیستم ارزیابی عملکرد، علل مربوط به جبران خدمات، علل مدیریتی، علل مربوط به شغل، و ضعف توسعه منابع انسانی است. مضمون اصلی علل فردی شامل دو مضمون فرعی علل زمینه‌ای و علل رفتاری/ روان‌شناختی است. هر یک از مضامین فرعی از تعدادی مفهوم تشکیل شده بود.
نتیجه‌: پژوهش حاضر تلاش کرده است که نشان دهد صرف وجود شایستگی‌ها در سازمان و در میان کارکنان کفایت نمی‌کند و به‌کارگیری این شایستگی‌ها برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی اهمیت دارد. بنابراین سازمان‌ها باید با شناسایی علل به‌ کار نگرفتن این شایستگی‌ها توسط کارکنان به مدیریت و رفع این علل کمک کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندی،دانش،شایستگی،شایسته‌سالاری،مهارت،

عنوان انگلیسی Why Don't Competent Individuals Act Competently Within Organizations? Reasons for the Conscious Underutilization of Potential by Competent Employees
چکیده انگلیسی مقاله Method: The present research was applied in terms of purpose and qualitatively. The research population was all employees of Qom University of Medical Sciences. A sample of 16 people was selected using the available method. The research tool was semi-structured interview. Thematic analysis and coding methods were used to analyze the data. Findings: Based on the results, in total, 31 causes were identified, which were categorized into two main themes and six sub-themes. The main theme of organizational causes includes six sub-themes of causes related to organizational culture, causes related to performance evaluation system, causes related to service compensation, managerial causes, causes related to job, and weak human resources development. The main theme of individual causes includes two sub-themes of contextual causes and behavioral/psychological causes. Conclusion: The current research has tried to show that the mere existence of competencies in the organization and among employees is not enough, and the application of these competencies is important for improving individual and organizational performance. Therefore, organizations should help to manage and solve these causes by identifying the causes of employees not using these competencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانمندی,دانش,شایستگی,شایسته‌سالاری,مهارت

نویسندگان مقاله زینب مولوی |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران

معصومه نوری کرمانی |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_99508_9f41c5da13a1abe7bb6916168c74c5af.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات