این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۲۳
عنوان فارسی
بررسی نقش میانجی انعطاف پذیری استراتژیک در رابطه رهبری توزیعشده و نوآوری مدل کسبوکار، با تأکید بر نقش تعدیل کننده پویایی محیط
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف اصلی این مقاله بررسی نقش میانجی انعطافپذیری استراتژیک در رابطه رهبری توزیعشده و نوآوری مدل کسبوکار با تأکید بر نقش تعدیلکنندگی پویایی محیط است. بر مبنای رویکرد قابلیتهای پویا به دنبال این هستیم که در یک محیط پویا و متلاطم تأثیرات الگوهای رهبری توزیعشده از طریق انعطافپذیری استراتژیک بر نوآوری مدل کسبوکار را بررسی کنیم.
روش:
این پژوهش از منظر هدف توصیفی و جهتگیری اصلی آن کاربردی است. استراتژی پژوهش پیمایشی و مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی است. رویکرد پژوهش قیاسی و نوع پژوهش کمّی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد شرکتهای پذیرفتهشده در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعداد 240 نفر بود و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده دادهها از حجم نمونه استاندارد بر اساس جدول مورگان جمعآوری شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار اسمارت پیالاس 3 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها:
تحلیل دادهها نشان داد رهبری توزیعشده تأثیر قابل توجهی بر نوآوری مدل کسبوکار دارد. از سوی دیگر نقش میانجی انعطافپذیری در تأثیر رهبری توزیعشده بر نوآوری مدل کسبوکار نیز مورد تأیید قرار گرفت. پویاییهایی محیطی به عنوان یک متغیر تعدیلکننده نیز تأثیر مثبتی بر تأثیر رهبری توزیعشده بر انعطافپذیری استراتژیک دارد.
نتیجه:
این مقاله تأثیر قابل توجهی در غنیسازی و توسعه مطالعات حوزه نوآوری مدل کسبوکار دارد و به شناسایی پیشایندهای مبتکرانهای پرداخته است. در محیط پویا و متلاطم امروزی الگوهای رهبری توزیعشده میتوانند سبب انعطافپذیری استراتژیک شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شوند که این امر میتواند محرک نوآوری در مدل کسبوکار این شرکتها باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطافپذیری استراتژیک،پویاییهای محیط،رهبری توزیعشده،نوآوری مدل کسبوکار،
عنوان انگلیسی
Investigating the mediating role of strategic flexibility in the relationship between distributed leadership and business model innovation: emphasizing the moderating role of environmental dynamics
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
This paper's main purpose is to investigate the mediating role of strategic flexibility in the relationship between distributed leadership and business model innovation, emphasizing the moderating role of environmental dynamics. Based on the dynamic capabilities approach, we seek to examine the effects of distributed leadership patterns through strategic flexibility on business model innovation in a dynamic environment.
Methodology:
This research is descriptive in terms of purpose and primary orientation. The research strategy is a survey and is based on the positivist paradigm. The research approach is deductive, and the type of research is quantitative. The study's statistical population includes senior managers of companies admitted to the Science and Technology Park of the University of Tehran, whose number is 240 people, using a simple random sampling method of data from the standard sample size based on the Morgan table Has been collected. The data were analyzed using the structural equation modelling method and Smart PLS3 software.
Finding:
Data analysis showed that distributed leadership significantly impacts business model innovation. On the other hand, the mediating role of flexibility in the impact of distributed leadership on business model innovation was also acknowledged. Environmental dynamics as a moderating variable also positively affect the effect of distributed leadership on strategic flexibility.
Conclusion:
This article significantly impacts the enrichment and development of business model innovation studies and identifies innovative antecedents. In today's dynamic and turbulent environment, distributed leadership patterns can lead to strategic flexibility of companies in the Science and Technology Park of the University of Tehran, stimulating innovation in these companies business models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انعطافپذیری استراتژیک,پویاییهای محیط,رهبری توزیعشده,نوآوری مدل کسبوکار
نویسندگان مقاله
عطاءاله هرندی |
استادیار گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فاطمه عسگری آهی |
کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_93554_150eb4355979195a516d8e1502cca049.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات