این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شیمی و مهندسی شیمی ایران، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۶۵-۸۰

عنوان فارسی مدل‌سازی اسپری مایع و مطالعات پارامتریک آن درجریان دوفازی محفظه احتراق
چکیده فارسی مقاله میزان نفوذ و تبخیر اسپری در محفظه احتراق در بازدهی موتور نقش اساسی دارد. برای بررسی میزان نفوذ و افزایش تبخیر اسپری در جریان دو فازی مطالعات پارامتریک انجام شده است تا عوامل مؤثر بر این پدیده مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور، مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار در میزان نفوذ و تبخیر اسپری مورد مطالعه قرار گرفته است. برای انجام این کار، تاثیر پارامترهای فیزیکی فاز مایع برفاز گاز شامل: تاثیر قطرمتوسط قطره‌ها (SMD) بر جرم کلی تبخیر ونفوذ اسپری در اتاق احتراق، تأثیر قطره‌های سوخت بر میدان جریان سیال داخل محفظه، تعداد قطره‌های سوخت اضافه شده در هر گام زمانی بر میزان تبخیر و تاثیر وجود قطره‌های سوخت بر شدت توربولانس و نرخ اضمحلال آن بررسی شده است. هم‌‌چنین برهم‌کنش فاز گاز بر فاز مایع شامل: اثر فشار و دمای اولیه محفظه بر میزان نفوذ اسپری و ساختار آن و تاثیر شدت توربولانس و نرخ اضمحلال آن بر رفتار اسپری مورد بررسی قرار گرفته است . در این مقاله برای مدل‌سازی جریان اسپری از مدل قطره‌های مجزا (DDM)، برای بررسی شکست قطره‌ها ازمدل ریتس ـ دیواکر، برای مدل‌سازی جریان توربولانس از مدل استاندارد و برای حل معاد‌له‌های حاکم از روش حجمهای محدود به همراه آلگوریتم PISO استفاده شده است.نتیجه‌های به‌دست آمده از این تحقیق با نتیجه‌های آزمایشگاهی و با برخی از نتیجه‌های حاصل از کدکامپیوتری KIVA مقایسه شده است. با توجه به نتیجه‌های حاصل می توان گفت در شرایط مشابه، نتیجه‌های این تحقیق با داده های تجربی و نتیجه‌های حاصل از کد (موجود) مطابقت دارد.KIVA
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ggg
چکیده انگلیسی مقاله The rate of penetration and evaporation of spray in combustion chamber plays an important role in engine efficiency. A parametric study has been conducted to investigate the influence of several parameters on the penetration rate and increase of spray evaporation in a two-phase flow. The most influential parameters have been taken into consideration. Those include: the effect of Sauter mean diameter (SMD) on the total evaporated mass and spray penetration in the combustion chamber, the effect of fuel droplets on the flow field inside the chamber. Moreover, the effect of the number of droplets entering the chamber in a time step on the rate of evaporation and the effect of presence of fuel droplets on turbulent intensity and its dispersion has been studies. The interconnection between gas and liquid phases has also been investigated. This has been done by considering the effects of initial chamber pressure and temperature on the structure and penetration rate of spray and the effect of turbulence intensity and dispersion on spray behavior. In this paper, a discrete droplet model (DDM) is used to model the spray flow, a Rietz-Diwakar model is used to study the break up of droplets. A standard model is applied to the turbulent flow and a finite valume scheme together with a PISO algorithm is used to solve the governing equations. The results of the current research are compared with the results obtained by using the KIVA computer code and with the experimental results. It is shown that agreement among current results with the experimental and those by the KIVA code is acceptable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://www.nsmsi.ir/article_15095_e25927c6f60c3446f85e8126be1ddefc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/931/article-931-354456.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات