این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۵۴۱-۴۵۵۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر راهبرد کنترلی تمام توقف و اولین توقف بر زمان انتظار مسافران
چکیده فارسی مقاله وجود اختلال در سیستم‌های حمل‌ونقل سبب تغییر در زمان سفر و همچنین ایجاد تغییرات در زمان رسیدن وسایل حمل‌ونقل عمومی به ایستگاه و  سرفاصله‌ی زمانی مطلوب آن‌ها می‌شود که هرکدام از این تغییرات باعث افزایش زمان انتظار مسافران می‌شوند. مدیریت اختلالات در شبکه‌های مسافری، مجموعه روش‌هایی جهت مدیریت و کنترل حرکت اتوبوس‌ها باهدف حفظ سطح خدمت ارائه شده به مسافرین است که عمدتا با تغییر برنامه حرکت اتوبوس‌ها و یا پیاده‌سازی راهبرد‌های عملیاتی همراه است. یکی از اقدامات برای حل این قبیل مشکلات استفاده از راهبرد‌های کنترلی است که باعث افزایش قابلیت اطمینان سیستم‌های حمل‌ونقل شهری و درنتیجه کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه می‌گردد. در این پژوهش بین راهبرد کنترلی توقف در تمام ایستگاه‌های افق زمانی و توقف در اولین ایستگاه افق زمانی مقایسه صورت می‌گیرد. برای راهبرد کنترلی توقف، دو سناریوی عدم وجود شرایط سبقت اتوبوس‌ها و سناریوی وجود شرایط سبقت اتوبوس‌ها مورد بررسی قرارگرفته است. برای هرکدام از راهبرد‌های کنترلی تمام توقف و اولین توقف یک مدل ریاضی جداگانه ارائه‌ شده است. در مدل‌های ریاضی ارائه‌شده، تاثیر راهبرد کنترلی توقف، بر زمان انتظار مسافران داخل اتوبوس و داخل ایستگاه مورد بررسی قرار گرفته است. سپس یک مثال فرضی برای حل مدل تعریف‌ شده است و بر روی برخی پارامترهای مدل تحلیل حساسیت انجام گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که زمان انتظار مسافران در حالتی که از راهبرد کنترلی توقف استفاده شده است نسبت به حالت بدون راهبرد کنترلی به‌طور متوسط 5/3 درصد کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد کنترلی،زمان انتظار مسافران،زمان توقف اتوبوس‌ها،

عنوان انگلیسی Investigating the Impact of All Holding and First Holding Control Strategies on Passenger Waiting Time
چکیده انگلیسی مقاله The presence of disturbances in transportation systems changes the travel time, the time of arrival of public transportation vehicles to the station and the desired headway, and the results can increase the waiting time of passengers. The movement of buses is aimed at maintaining the level of service provided to passengers, which is mainly associated with changing the bus movement schedule or implementing operational strategies. One of the measures to solve such problems is the use of control strategies that increase the reliability of urban transportation systems and thus reduce the waiting time of passengers at the station. In this study, a comparison is made between the all holding control strategy and first holding control strategy. For the holding control strategy, two scenarios of non-overtaking conditions of buses and scenarios of non-overtaking conditions of buses have been examined. A separate mathematical model is provided for each of the control strategies of all holding and first holding. In the proposed mathematical models, the effect of the holding control strategy on the waiting time of passengers on the bus and inside the station is investigated. Then a hypothetical example is defined to solve the model and some parameters of the sensitivity analysis model are performed. The results show that the waiting time of passengers in the case of the stop control strategy is reduced by an average of 3.5% compared to the case without the control strategy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راهبرد کنترلی,زمان انتظار مسافران,زمان توقف اتوبوس‌ها

نویسندگان مقاله مسعود محمد حسین میرزایی |
کارشناس ارشد، گروه مهندسی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران

عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار، گروه مهندسی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران

میرسامان پیشوایی |
دانشیار، گروه مهندسی سیستم‌های هوشمند، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_155506_ef3f103ac78697ac630b0f3603e302d9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات