این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۶۲۷-۴۶۴۳
عنوان فارسی
یک تحلیل عملکرد سفرهای اشتراکی، مطالعه تطبیقی خودروهای خودران
چکیده فارسی مقاله
خودروهای خودران یکی از ابزارهای اصلی در حوزه حملونقل هوشمند و پایدار هستند که با استفاده از فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی، حسگرها و سیستمهای ناوبری پیشرفته، بدون نیاز به راننده انسانی، قادر به حرکت هستند. همین امر باعث ایجاد پتانسیلهای جدیدی برای بهینهسازی سیستمهای حملونقل شهری و کاهش مشکلات مرتبط با ترافیک میشود. یکی از موارد استفاده از خودروهای خودران، عرضه در قالب شیوه سفرهای اشتراکی است که مشابه هر فناوری دیگری، با چالشها و مسائلی مواجه بوده که نیازمند راهحل و استراتژیهای مناسب هست. در این مطالعه، با بهرهگیری از شبیهسازی خردنگر بخشی از شبکه شهرهای تهران و شیراز، به اثرسنجی حضور خودرو خودران اشتراکی و مقایسه نتایج در دو شبکه موردمطالعه پرداخته میشود. نتایج نشان میدهند که حضور خودرو خودران اشتراکی در صورت داشتن اشتراک سواری، میتواند وسیله کیلومتر طی شده را کاهش و یا اثر کیلومتر طی شده خالی را تعدیل کند. در مقابل، خودرو خودران اشتراکی در صورتی که فاقد اشتراک سواری باشد، وسیله کیلومتر طی شده در شبکه شهرهای تهران و شیراز را به ترتیب تا حداکثر 28 و 41 درصد، نسبت به سناریو پایه افزایش میدهد. سرعت متوسط در شبکه، تحت تأثیر سیاست اشتراک، اندازه ناوگان و نرخ نفوذ است. خودرو خودران اشتراکی در صورت داشتن اشتراک سواری، در کمترین اندازه ناوگان فرض شده، سرعت متوسط در شبکه شهرهای تهران و شیراز را به ترتیب تا 8 و 25 درصد افزایش میدهد. این در حالی است که در سناریوهایی که اندازه ناوگان در بیشترین مقدار فرض شده است، خوخا سرعت متوسط شبکه را کاهش میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اشتراک سواری،شبیهسازی خودرو خودران اشتراکی،سرعت متوسط،زمان انتظار،وسیله کیلومتر طی شده،
عنوان انگلیسی
A Performance Analysis of Shared Trips, a Comparative Study of Autonomous Vehicles (AVs)
چکیده انگلیسی مقاله
Autonomous vehicles (AVs) represent a pivotal technology within the realm of smart and sustainable transportation systems. By harnessing cutting-edge technologies like artificial intelligence, sensors, and advanced navigation systems, AVs operate autonomously without the need for human intervention. This innovation opens new horizons for optimizing urban transportation networks and curtailing traffic challenges. One significant application of AVs lies in their integration into shared mobility systems, albeit accompanied by a distinct set of hurdles necessitating tailored solutions and strategic approaches. This study employs micro-simulation models to assess the impact of Shared Autonomous Vehicles (SAVs) within a segment of the urban networks of Tehran and Shiraz. The findings juxtapose the outcomes across both cities. The presence of SAVs equipped with ride-sharing functionality demonstrates a decline in Vehicle Kilometers Traveled (VKT) or adjusts the empty VKT. Conversely, SAVs lacking ride-sharing features escalate VKT by up to 28% in Tehran and 41% in Shiraz compared to the base scenario. The mean network speed is contingent upon factors such as ride-sharing protocols, fleet size, and market penetration rate. SAVs incorporating ride-sharing schemes with minimal fleet sizes enhance average speeds by 8% in Tehran and 25% in Shiraz. Conversely, instances where fleet sizes maximize lead to diminished average network speeds.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اشتراک سواری,شبیهسازی خودرو خودران اشتراکی,سرعت متوسط,زمان انتظار,وسیله کیلومتر طی شده
نویسندگان مقاله
علی رحمانی |
کارشناس ارشد، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
امیر رضا ممدوحی |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_198603_6732aba1c7b8a7caea206f78fa113fc4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات