این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۶۴۵-۴۶۶۶
عنوان فارسی
ارائه رویکردی به منظور ارزیابی الگوی مشارکت کاربران در اطلاعات مکانی داوطلبانه بزرگراهها با استفاده از یادگیری ماشین
چکیده فارسی مقاله
بزرگراهها از پرترددترین و حیاتیترین عوارض خطی در سیستم حملونقل کشور هستند که با گسترش زندگی شهری روزبهروز بر اهمیت آنها افزوده شده است. ازاینرو دسترسی به اطلاعات بهروز و کارآمد در ارتباط با این عوارض نقش بهسزایی در مدیریت سیستم حملونقل کشورها دارد. ازجمله این اطلاعات میتوان اطلاعات مکانی داوطلبانه (Volunteer Geographic Information (VGI)) را نام برد که توسط کاربرانی ایجاد میشود که دانش تجربی یا محلی خود را از یک مکان یا موقعیت در پایگاهداده مکانی وارد میکنند. این مطالعه با ارائه رویکردی، روندهای ترسیم عوارض (نظیر بزرگراهها و جادهها) ایجاد شده توسط مشارکتکنندگان در پایگاه داده OpenStreetMap (OSM) را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین یک بررسی آماری از الگوی مشارکتی کاربران بههنگام ترسیم شریانهای ارتباطی انجام شده است و ویژگی های یک راه بر تعیین طبقه آن مورد ارزیابی تحلیلی قرار گرفته است. در رویکرد پیشنهادی به منظور طبقه بندی انواع کلاسهای بزرگراهها از الگوریتم طبقهبندی جنگل تصادفی استفاده شده است. به منظور ارزیابی رویکرد پیشنهادی از دادههای خطی شهر تهران استفاده شده است. نتایج طبقهبندی با استفاده از ویژگی های آزیموت خطوط بزرگراهها، طول ژئودزیک خطوط، فاصله اولین نقاط ترسیمی تا نزدیکترین خیابان و تراکم kernel اولین نقاط به F-Score برابر 71 درصد رسیده است. بررسی پارامترهای معنایی نظیر نام بزرگراه و نام کاربر نیز در این پژوهش انجام شد که نشان از عدم تأثیر آنها بر دقت طبقهبندی دارد. پس از محاسبه اهمیت هر کدام از ویژگی های مورد استفاده، پارامتر طول ژئودزیک بهعنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در رفتار کاربران مشارکتکننده در ترسیم انواع بزرگراه ها شناسایی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اطلاعات مکانی داوطلبانه (VGI)،پایگاهداده OSM،بزرگراه،الگوی مشارکت،الگوریتم طبقهبندی جنگل تصادفی،
عنوان انگلیسی
An Approach to Evaluate the User Participation Pattern in Highway's Volunteered Geographic Information using Machine Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Highways constitute one of the busiest and most vital linear elements in a country's transportation system, and their significance has grown steadily with the expansion of urban life. Consequently, access to up-to-date and efficient information about these linear elements plays a crucial role in managing the transportation systems of nations. Volunteered Geographic Information (VGI) is generated by users who contribute their experiential or local knowledge of a specific location to a spatial database. Statistical approaches help in understanding the trends of participatory behaviors. This study examines the patterns of contributors' involvement in mapping highways and roads in the OpenStreetMap (OSM) database in Tehran. Analyzing participatory patterns provides rich information on biases, statistics, and user activity directions and shifts, which are instrumental in transportation, urban planning, and management. The proposed approach evaluates how the characteristics of a road impact its classification. Highway classes are categorized using a random forest classifier, and the inferred mapping trends are analyzed based on the classification. Linear data from Tehran city will be used for the upcoming experiment, and the classification algorithm will be applied with the extraction parameters that resulted in the highest classification accuracy. Results demonstrate that the optimal combination of extraction parameters, such as the azimuth of highways, geodesic length of lines, distance from the first mapped point to the nearest street, and the kernel density of the initial points, achieves an F-Score of 71%. An examination of the semantic parameters, such as the highway name and user name, indicates their ineffectiveness on classification accuracy. After assessing the importance of each selected parameter, the azimuth parameter is identified as the most influential factor in the classification of highway types regarding user participation behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اطلاعات مکانی داوطلبانه (VGI),پایگاهداده OSM,بزرگراه,الگوی مشارکت,الگوریتم طبقهبندی جنگل تصادفی
نویسندگان مقاله
ُسعیده ساداتی |
کارشناس ارشد، دانشکده نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، ایران
رحیم علی عباس پور |
دانشیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، ایران
علیرضا چهرقان |
دانشیار، دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران
عباس عابدینی |
استادیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری و اطلاعات مکانی، دانشکدگان فنی، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_195679_4a682e6943ca0eb2c9d4296362bd32a2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات