این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۷۴۷-۴۷۷۱
عنوان فارسی
شناسایی عوامل موثر بر فراوانی گسیختگی قلاب واگن های باری
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر گسیختگی قلاب واگن های باری در بازه سال های 1390-1401 در شبکه ی ریلی جمهوری اسلامی ایران با الهام از متدولوژی داده کاوی CRISP-DM و ترکیبی از داده های مختلف با روش های آماری و مدلسازی دو جمله ای منفی در نرم افزار IBM SPSS22 انجام شده است. پس از مدلسازی برای اعتبارسنجی آماری این مدل از آزمون T-test و اعتبارسنجی فنی از نظرات کارشناسان این حوزه استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که در حمل و نقل ریلی باری هنگامی که قلاب واگن جلو از نوع SA3 باشد 5.109 منجر به افزایش حوادث گسیختگی و اگر قلاب واگن جلو از نوع زنجیری تبدیلی به SA3 باشد به میزان92.2% منجر به کاهش این حوادث می گردد. از جمله مهم ترین عوامل موثر بر افزایش حوادث گسیختگی قلاب واگن های باری، واگن های مخزندار، واگن های متعلق به راه آهن ج.ا.ا ، افتادگی خط، قطارهای دارای 38-47 واگن و بوژی Y25 می باشد. همچنین از عوامل موثر بر کاهش این حوادث می توان به قلاب یونی کوپلر، واگن لبه کوتاه و قلاب چرخان LF اشاره نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی سیر و حرکت،فراوانی گسیختگی قلاب،مدل دوجمله ای منفی،واگن های باری،
عنوان انگلیسی
Identification of Factors Affecting the Frequency of Freight Wagon Coupler Failures
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to identify the factors affecting freight wagon coupler failures in the railway network of the Islamic Republic of Iran during the period 2011–2022. The research is inspired by the CRISP-DM data mining methodology and utilizes a combination of diverse datasets with statistical methods and negative binomial regression modeling using IBM SPSS 22 software. After modeling, statistical validation was performed using the T-test, and technical validation was conducted through expert opinions in the field. The results indicate that, in freight rail transport, when the front wagon coupler is of type SA3, it leads to a 5.109-fold increase in coupler failure incidents. Conversely, when the front coupler is a converted chain-type to SA3, such incidents decrease by 92.2%. Among the most significant factors increasing coupler failure incidents are tank wagons, wagons owned by the I.R.I. Railway, track subsidence, trains with 38–47 wagons, and Y25 bogies. On the other hand, factors contributing to the reduction of such failures include the use of Unicoupler couplers, short-side wagons, and LF rotary couplers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایمنی سیر و حرکت,فراوانی گسیختگی قلاب,مدل دوجمله ای منفی,واگن های باری
نویسندگان مقاله
محسن پورسید آقایی |
استادیار، گروه مهندسی حمل و نقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نرجس شمس |
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی حمل و نقل ریلی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_221065_4d1d8c6a2b7fddc7799c787167ccbc76.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات