این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۱، صفحات ۵-۲۱
عنوان فارسی
مطالعه و معرفی تکنیک های گسترش یافته برای سنتور، با ارائه روش نت نگاری در آهنگسازی معاصر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به مطالعه و معرفی تکنیک های گسترش یافته برای ساز سنتور پرداخته که در نتیجهی آن چندین تکنیک معاصر به همراه روش نت نگاری ارایهی شدهاند. هدف این تحقیق معرفی تکنیک های نوینی بوده که ابعاد جدیدی از قابلیتهای سنتور برای تولید صداهای مختلف، که با شیوه و نیازهای آهنگسازی معاصر منطبق است را به نمایش گذارد. در این پژوهش، روشهایی که بهواسطه آنها تکنیک های گسترش یافته برای سنتور به دست آمده اند، در پنج دسته قرار می گیرند: 1) استفاده از بخش های مختلف ساز، مانند خرکها، سیم های مابین گوشی ها و شیطانک 2) تغییر جنس و نوع عامل تولید صوت در ساز سنتور (استفاده از مضراب فلزی و آرشه) که جنس صدا و دیرند نتها را دستخوش تغییر می کند 3) استفاده از اشیا مختلف در بین سیم های ساز 4) بهره گیری و انطباق تکنیک های گسترش یافتهی معرفیشده برای سایر سازها (در صورت امکان اجرا) مانند پیانو و ویلن برای سنتور 5) تغییر برخی از تکنیک های سنتور به جهت دستیابی به اصوات جدید. تکنیک های ارایهشده در این مقاله دارای دو خصیصه کلی هستند. نخست آن دسته از تکنیک هایی که دارای زیرایی مشخص نبوده و ثبت دقیق آنها بر روی حاملهای پنج خطی میسر نیست، بنابراین به ثبت دقیق میزان کشش آنها بسنده شده است. گروه دوم را تکنیک هایی تشکیل میدهند که زیرایی مشخص داشته و امکان نت نگاری دقیق آنها بر روی خطوط حامل امکان پذیر است. در میان تکنیک های معرفیشده مواردی هستند که محدودیت های صوتی و اجرایی را با خود به همراه دارند، مانند تکنیک هایی که از شدت صوتی ضعیف برخوردار بوده و برای استفاده شدن در بافت های شلوغ (در آنسامبلها) چندان مناسب نیست. مظاف بر آن تکنیک هایی که برای اجرای آنها آهنگساز ملزم خواهد بود تا زمانی را (مانند کم کردن تندای اثر) در نظر گرفته، تا نوازنده برای اجرا تکنیک درخواست شده آماده شود. در نتیجه هنگام سازبندی آهنگساز ملزم است تا برخی ملاحظات اجرایی را مدنظر داشته باشد. پژوهش به روش کتابخانهای و بهرهگیری از تجربیات افراد متخصص بوده است و نشانههای پیشنهادشده برای نتنگاری تکنیکها باتوجه به شخصیت و میزان همانندی آنها با نمونه های همخانواده خود معرفی شدهاند. برخی از تکنیک ها بدون تغییر در شکل نتنگاری پیشنهادی در منابع، و برخی دیگر با تغییرات جزیی یا کلی ارایه شده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنتور،نت نگاری،تکنیکهای گسترش یافته،آهنگسازی معاصر،
عنوان انگلیسی
Studying and introducing extended techniques for santur, by presenting the method of notation in contemporary composition
چکیده انگلیسی مقاله
Extended techniques refer to unconventional methods of playing Iranian national instruments to produce new sounds and effects. This study investigates extended techniques for the Santur (iranian hammered dulcimer), based on the instrument’s diverse capabilities to introduce sounds and effects that are uncommon in traditional Iranian music. A primary aim of this research is to create new sounds by using different parts of the instrument's body—such as tuning pins, bridges, side bridges, and soundboard—while altering the location and method of performing both common and less common techniques. Additionally, extended techniques from other instruments, such as the piano and violin, were adapted when feasible for the Santur. One of the key factors in altering the sound is changing the tool used to play the instrument, such as the metal hammer or bow, that significantly affect both the nature and duration of the notes. Furthermore, placing different objects (e.g., leather) between the strings has been introduced. In this research, seventeen extended techniques were presented, providing detailed explanations of their execution and proposing methods for their notation. The sound characteristics of these techniques are categorized into two groups: 1) Techniques with specific pitches that can be notated on the staff, and 2) Techniques without specific pitches, for which only durations can be notated according to the proposed system. The suggested notation methods were developed through a study of various contemporary notation sources and an analysis of scores from different composers. In presenting these notation methods, symbols were proposed based on the sounds’ characteristics and their similarity to techniques and methods already in use by composers. Some symbols were used without alteration, while others were modified or newly introduced. Among the techniques presented, some have limitations that must be considered by composers. For instance, performers may require additional time to prepare certain techniques, and in some cases, composers need to consider dynamic restrictions, as certain techniques cannot be performed at high dynamic levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنتور,نت نگاری,تکنیکهای گسترش یافته,آهنگسازی معاصر
نویسندگان مقاله
امیر حسین مفیضی |
، کارشناس ارشد آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
مجید تحریری |
عضو هیات علمی در گروه آهنگسازی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1403_5ec3dbbc97b9ae9141c68b20f815afbd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات