این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۶، شماره ۴۱، صفحات ۳۱-۴۹
عنوان فارسی
تحلیلِ روانکاوانه فیلم شب داخلی دیوار (۱۴۰۰) با بهرهگیری از نظریه اجبار به تکرارِ زیگموند فروید
چکیده فارسی مقاله
«اجبار به تکرار»، نظریهای در مطالعات روانکاوی محسوب میشود که توسط زیگموند فروید، بهتدریج از سالهای 1914 تا 1939، پایهگذاری شده است. فروید، بنیان این مفهوم را بر وضعیتی دیالکتیکی ناشی از تداخل همزمان انگیزههای مرگ و زندگی منتسب دانسته و تلاش مکرر برای یادآوری سرکوبهای گذشته در عارضهی تروما را، به بارزترین صحنهی نمود آن تفسیر میکند. پژوهش حاضر با مورد مطالعه قرار دادن فیلم «
شب داخلی دیوار
» (1400) که بهرغم برخورداری از مضمونی اجتماعی، نمایشدهندهی یک موقعیت روانکاوانه نیز هست؛ نظریهی اجبار به تکرار فروید را با هدف تحلیل رویکرد فرمال اثر در بازنمایی صحنهی تروماتیک به کار میگیرد. همانگونه که در روند فیلم مشخص خواهد شد؛ صحنهی واقعیت بهعنوان خاستگاه اولیهی تروما در گذشته]تخطی از دستور و مجازات شخصیت [به اضطرابی در حال، دست داده است که شخصیت اصلی متأثر از آن، با بیگانهسازی خیالی از خود و فرضیسازی یک جدال میان زندگی ]لذت [و مرگ] فراتر از لذت [، درام تروماتیک دیگری را پرداخت میکند و با بازسازی صحنهی دوم یا نمادینی که مکانی ذهنی در تجلی درام رواننژندانهی اوست، ترومای خود را مکرراً اجرا میکند ]تخطی و مجازات مجدد شخصیت توسط خود[. از اینرو، مقالهی حاضر که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، در ابتدا با مرور نظریهی فروید، به مفهومسازیِ از مؤلفههای اجبار به تکرار، رانهی مرگ و رواننژندی تروماتیک، بر پایهی مقاله «فراسوی اصل لذت» در 1920 و تفسیر شارحان معاصرتری همچون ژاک لکان میپردازد و در ادامه با رویکردی روانکاوانه بهدنبال آن است تا دریابد که چگونه میتوان تشابهاتی را میان این مؤلفهها و سازوکار فرمال اثر در بیان مضمون خود، تشخیص داد. با این هدف، پروسهی برقراری پیوندِ درام ثانویه شخصیت در صحنهی دوم ]تکرار تروما در حال[ و درام اصلی او در صحنهی واقعیت ]ترومای اولیه در گذشته[ تحلیل میشود و این دریافت به دست خواهد آمد که عاملِ «تکرار» در فیلم، به ابراز و بازشناخت فرمی روانکاوانه امکان داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شب داخلی دیوار (1400)،زیگموند فروید،اجبار به تکرار،رانهی مرگ،رواننژندی تروماتیک،
عنوان انگلیسی
Psychoanalysis reading of Beyond the Wall (2022) using Sigmund Freud’s “Repetition Compulsion” theory
چکیده انگلیسی مقاله
“The Repetition Compulsion” is a theory in psychological studies initially introduced by Sigmund Freud between 1914 and 1939. Freud believes this phenomenon is associated with a dialectic situation caused by the simultaneous interference of life and death drives. He explains the repetition compulsion as the repeated attempt to recall past repressions in trauma its most obvious manifestation. Similarly, cinema, as a form of visual research, can provide a platform for the liberation and analysis of the mental content in its subjects, particularly when dealing with traumatic scenes in some films that may necessitate psychoanalytic visual forms. Therefore, the current research focuses on analyzing “Beyond the Wall (2022)” film. Despite having a social concept, this film represents the scene of character’s trauma. Hence, Freud’s Repetition Compulsion theory can be applied to analyze the formal approach of this artwork. As it appears in the film, the “reality scene” is the primary origin of the trauma in the past, which resulted in the character’s punishment due to disobedience. This event has raised anxiety at present. Affected by this anxiety, the character creates a hypothetical conflict between life (pleasure) and death (beyond pleasure) to play out another traumatic drama. Then, he performs his trauma repeatedly by reconstructing the second scene, which embodies the unconscious environment of the character in the manifestation of his neurotic psychodrama. In other words, he punishes himself. The current study is a descriptive analytical research. First, the research aims to conceptualize the components of “Repetition Compulsion” by employing Freud’s 1920 paper Beyond the Pleasure Principle and the interpretations of figures such as Jacques Lacan. These components are repression, death drive, and traumatic neurosis. Next, it concludes that “repetition” becomes a psychological form in the representation of traumatic scenes by analyzing the components through the film. Therefore, the research objective is to understand the structural ability of the film to establish the relationship between the Second drama of the character in the “Second scene” and his primary drama in the “reality scene”. In this process, a disorder occurs in the time and place, consciousness and unconsciousness, and life and death of the subject through “repetition compulsion.” Consequently, analyzing the representation method of this film through a psychoanalytic theoretical framework can help identify the logic of “repetition” by understanding the mechanism of traumatic neurosis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شب داخلی دیوار (1400),زیگموند فروید,اجبار به تکرار,رانهی مرگ,رواننژندی تروماتیک
نویسندگان مقاله
مریم دارابی |
دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، گروه سینما، دانشکده سینماوتئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
علیرضا صیاد |
دانشیار گروه سینما، دانشکده سینماوتئاتر، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1410_c18883a3dd566ed444f62bf242f14bd3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات