این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پردازش علائم و داده ها، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۴

عنوان فارسی بهینه‌سازی مسیر درایوتست در شبکه‌های تلفن همراه
چکیده فارسی مقاله
عملکرد سلول‌ها در ناحیه دسترسی رادیویی شبکه‌های تلفن همراه بهصورت مستمر پایش می‌شود تا عمل‌گرها بتوانند کیفیت و پوشش شبکه را در برابر تغییرات محیطی و الگوی مصرف کاربران بهینه‌سازی کنند. درایوتست یک روش مرسوم برای جمع‌آوری داده در مورد وضعیت شبکه در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی است؛ در این روش، تمام نقاط جغرافیایی شامل تمامی خیابان‌ها و معابر یک بخش از نقشه پیمایش می‌شود تا وضعیت سرویس‌دهی شبکه در این نقاط مشخص شود. عمل‌گرها از داده‌های ارزشمند به‌دست‌آمده از این روش برای بهینه‌سازی شبکه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند. این فرایند هزینه زیادی برای عمل‌گرهای شبکه به همراه دارد و زمان‌بر است. در این مقاله، روش جدیدی برای بهینه‌سازی فرایند جمع‌آوری داده‌ها در درایوتست‌ شبکه‌های تلفن همراه ارائه می‌شود تا به ‌جای پیمایش تمامی معابر در یک منطقه، یک مسیر جایگزین و کوتاه‌تر پیمایش شود و بتوان با هزینه کمتری به نقاطی که RSRP نامناسبی در یک بخش از شهر دارند، دست‌یافت؛ علاوه‌بر این، در این مقاله معیاری برای ارزیابی یک مسیر برای انجام درایوتست معرفی شده‌ که تابعی از میزان موفقیت این مسیر در یافتن نقاط دارای RSRP نامناسب و مسافت لازم برای پیمایش این مسیر است؛ درنهایت، مسیر پیشنهادی در این روش نیز با استفاده از داده‌های واقعی درایوتست‌های قبلی و معیار معرفی‌شده ارزیابی شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های تلفن همراه، درایوتست، بهینه‌سازی مسیر، قدرت سیگنال دریافتی

عنوان انگلیسی Drive Test Route Optimization in Mobile Networks
چکیده انگلیسی مقاله
The design and maintenance of the radio access network (RAN) in mobile telecommunications requires meticulous monitoring of network performance to ensure optimal quality and coverage. Drive testing is a prevalent methodology for collecting data on network status across delineated geographical areas. This process involves systematically traversing various routes, including streets and pathways, to assess network performance metrics such as Reference Signal Received Power (RSRP). Although drive testing provides essential insights for identifying regions with inadequate signal quality, it is inherently resource-intensive, involving considerable time and financial expenditures. This paper proposes an innovative optimization methodology aimed at enhancing the efficiency of data collection during drive tests. The proposed approach is organized into four fundamental steps: (1) partitioning the map into smaller sections, (2) selecting critical points within each section, (3) employing map-matching techniques to accurately align these points with actual streets and pathways, and (4) determining the optimal route for traversing the critical points. A rectangular area of interest is selected and divided into K smaller sub-regions, within which M critical points are identified according to a predefined criterion. These points, which may not initially correspond with the existing street network, are corrected through map-matching techniques to ensure feasible traversal paths. Lastly, an optimization algorithm is utilized to compute the shortest route that encompasses all identified critical points. The efficacy of the proposed method is assessed through experimental studies that manipulate key parameters K (denoting the number of sub-regions) and M (indicating the maximum critical points per zone). The evaluation emphasizes two critical metrics: the total distance traveled and the success rate in detecting areas with RSRP values below -100 dBm. Results indicate that the proposed approach significantly decreases the distance required for drive testing while achieving substantial coverage of areas with weak signals. For example, in an experiment where the optimized route covered only 18.54 kilometers—equivalent to 34% of the distance of an entire drive test—it successfully identified 70% of regions with poor RSRP. Furthermore, this paper introduces a criterion for assessing the effectiveness of drive test routes, highlighting the balance between route length and coverage of low-signal areas. The findings substantiate that adequate data for network performance analysis can be secured with considerable savings in both cost and time compared to conventional exhaustive drive testing. While this study concentrates on RSRP measurements within 4G networks, the proposed methodology is adaptable for other metrics, including Reference Signal Received Quality (RSRQ). Future research may also examine the integration of alternative data sources, such as satellite imagery, to further refine map partitioning and critical point selection, thereby enhancing the overall efficacy of the proposed method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mobile Networks, Drive Test, Route Optimization, Reference Signal Received Power (RSRP)

نویسندگان مقاله علی نظری | Ali Nazari
M.Sc. in Computer Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
کارشناس‌ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

مصطفی فلاح | Mostafa Fallah
M.Sc. Student in Computer Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

محمدجواد طاهری | Mohammad Javad Taheri
M.Sc. in Computer Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
کارشناس‌ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه‌های کامپیوتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

ابوالفضل دیانت | Abolfazl Diyanat
Assistant Professor, Faculty of Computer Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
استادیار دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jsdp.rcisp.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2726-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مقالات پردازش داده‌های رقمی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات