این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۵-۲۴
عنوان فارسی
رابطه ساختاری خودارزشمندی و خودانتقادی با سازگاری تحصیلی دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
امروزه تحصیلات سطح بالا، دستیابی به اهداف حرفهای و شغلی در سیکل زندگی روزمره بسیاری از افراد طبیعی شمرده میشود. در این بین سازگاری تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد کلی سازگاری روانی اجتماعی همیشه مورد توجه پژوهشگران در حوزه تعلیم و تربیت بودهاست لذا این پژوهش با هدف نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه خودارزشمندی و خودانتقادی با سازگاری تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان سال دوم و سوم دانشکده علوم دانشگاه سراسری یزد که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل و مشتمل بر 800 دانشجو بودند. برای انتخاب نمونه از میان جامعه مذکور 300 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. همه دانشجویان به پرسشنامه خودارزشمندی کروکر و همکاران(2003)، پرسشنامه خودانتقادی لویز(1988)، پرسشنامه سازگاریتحصیلی بیکر و سریاک(1984) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بالتینک(2001) پاسخ دادند. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار spss و Amos23 انجام شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم خودکارآمدیتحصیلی با سازگاریتحصیلی(675/0)، خودارزشمندی با خودکارآمدی تحصیلی(548/0) و خودانتقادی با خودکارآمدی تحصیلی(77/0-) معنی دار است (05/0>p). همچنین براساس آزمون سوبل از آنجا که آمارههای آزمون بالاتر از 96/1 به دست آمدهاست(001/0>p) روابط غیر مستقیم خودارزشمندی و سازگاری تحصیلی از طریق خودکارآمدی و رابطه غیر مستقیم خودانتقادی و سازگاری تحصیلی از طریق خودکارآمدی معنیدار است. بنابر نتایج پژوهش میتوان از بستههای آموزشی مبتنی بر سازگاری تحصیلی در جهت بهبود خودانتقادی و خودارزشمندی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودارزشمندی،خودانتقادی،خودکارآمدی تحصیلی،سازگاری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The relationship between attachment styles and narcissism with sexual arousal disorder in postmenopausal women: the mediating role of sexual satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, high-level education and achieving professional and career goals are considered natural in the daily life cycle of many people. Therefore, academic adjustment has been of interest to researchers as one of the general dimensions of psychosocial adjustment. Therefore, this study aimed to investigate the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between self-worth and self-criticism with students' academic adjustment.
Method: The research method was causal correlation. The statistical population included second and third year students of the Faculty of Science of Yazd University who were studying in the academic year 2023-2024 and consisted of 800 students. To select a sample, 300 students were selected from the aforementioned population using the convenience sampling method. All students responded to the Crocker et al. self-esteem questionnaire (2003), Lewis self-criticism questionnaire (1988), Baker and Seriak academic adjustment questionnaire (1984), and McIlroy and Baltink academic self-efficacy questionnaire (2001). IMOS software was used for structural equation modeling.
Findings: The results showed that the direct relationship between academic self-efficacy and academic adjustment (0.675), self-worth with academic self-efficacy (0.548), and self-criticism with academic self-efficacy (-0.77) was significant (p<0.05). Also, based on the Sobel test, since the test statistics were obtained above 1.96 (p<0.001), the indirect relationship between self-worth and academic adjustment through self-efficacy and the indirect relationship between self-criticism and academic adjustment through self-efficacy were significant.
Conclusion: According to the results of the study, treatment packages based on academic adjustment can be used to improve self-criticism, self-esteem, and academic self-efficacy in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودارزشمندی,خودانتقادی,خودکارآمدی تحصیلی,سازگاری تحصیلی
نویسندگان مقاله
محمدعلی نادی |
گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی.اصفهان، ایران
طاهره حصیب حسین آبادی |
گروه روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
ایلناز سجادیان |
گروه روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_223348_a2844f2975cc6519959a42b060d144db.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات