این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۴۱-۵۸
عنوان فارسی
ارائه و اعتبار سنجی الگوی ارتقای مشارکت در دانش آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارائه و اعتبارسنجی الگوی ارتقای مشارکت دانشآموزان دوره ابتدایی بود.
روش: روش پژوهش به شیوه کیفی- کمی که در بخش کیفی، با استفاده از تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی با روش پیمایشی انجام شد. مشارکت کنندگان در بخش کیفی این پژوهش، 16 نفر از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت بودند که با معیار اشباع نظری و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمع آوری و با روش تحلیل محتوای استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی با توجه به جدول کرجسی مورگان حجم نمونه تعداد 384 نفر تعیین که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده در بخش کیفی شامل 106کد مفهومی بود که در 5 مفهوم اصلی و 14 مفهوم فرعی دستهبندی گردید. الگوی ارتقای مشارکت دانشآموزان دوره ابتدایی با پنج مولفه اصلی اصلاح نظام آموزشی (4 مفهوم فرعی اصلاح سیاست گذاری آموزشی و بهبود جذب و نگهداشت معلمان، توانمندسازی نیروی انسانی، نظارت و اریابی موثر)، اصلاحات مرتبط با مدرسه (4 مفهوم فرعی استفاده از ظرفیت انجمن اولیا مربیان و بازتعریف نقش و وظایف مدارس، بهبود فرآیند یادگیری، اصلاح کلاس درس)، تقویت نظام خانواده (2 مفهوم فرعی اصلاح شیوه تربیتی والدین، آموزش خانواده)، توانمندسازی فردی (2 مفهوم فرعی تقویت مهارتها و رفع مشکلات روانشناختی و رفتاری)، توسعه اجتماعی (2 مفهوم فرعی افزایش آگاهی جمعی، بهبود رفاه اجتماعی) تدوین گردید.
نتیجه گیری: از این الگو و مولفههای آن میتوان جهت ارتقای مشارکت در دانشآموزان دوره ابتدایی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشارکت،اصلاح نظام آموزشی،اصلاحات مرتبط با مدرسه،تقویت نظام خانواده،توانمندسازی فردی،توسعه اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Presention and Validation of a Model for Promoting Participation in Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of the present study was to present and validate a model for promoting participation of elementary school students.
Method:The research method was qualitative-quantitative, using qualitative content analysis in the qualitative part and survey method in the quantitative part. The participants in the qualitative part of this study were 16 experts in the field of education who were selected using theoretical saturation criteria and criterion-based purposive sampling. The data were collected using semi-structured interviews and analyzed using content analysis. In the quantitative part, according to the Krejci Morgan table , the sample size was determined as 384 people who were selected by the available sampling method.
Results:The findings obtained in the qualitative part included 106 conceptual codes that were categorized into 5 main concepts and 14 sub-concepts. The model was developed with five main components: reforming the education system (4 sub-concepts: reforming educational policy and improving teacher recruitment and retention, empowering human resources, and effective monitoring and evaluation), school-related reforms (4 sub-concepts: utilizing the capacity of the parent-teacher association and redefining the role and duties of schools, improving the learning process, and reforming the classroom), strengthening the family system (2 sub-concepts: reforming parenting practices, educating the family), individual empowerment (2 sub-concepts: strengthening skills and resolving psychological and behavioral problems), and social development (2 sub-concepts: increasing collective awareness and improving social welfare).
Conclusions: This model and its components can be used to promote participation in elementary school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مشارکت,اصلاح نظام آموزشی,اصلاحات مرتبط با مدرسه,تقویت نظام خانواده,توانمندسازی فردی,توسعه اجتماعی
نویسندگان مقاله
نرگس علی جانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان، ایران
فریبا کریمی |
دانشیار رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
نرگس سعیدیان |
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_223350_17ed6ba230beb81b26fb001deae77dbb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات