این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۸، شماره ۶۷، صفحات ۷۳-۸۶

عنوان فارسی الگوی شایستگی دبیران آموزش و پروش از دیدگاه خبرگان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش، طراحی الگوی شایستگی دبیران آموزش و پروش از دیدگاه خبرگان بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از منظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی؛ و از چشم‌انداز ماهیت داده‌ها، کیفی، از نوع روش نظریه زمینه‌ای مسبوق به سابقه بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 25 خبره جمع‌آوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. برای تضمین روایی، از معیارهای قابلیت اعتماد، قابلیت انتقال، قابلیت ارتباط و قابلیت تأیید استفاده شد و پایایی داده‌ها با ضریب کاپای کوهن 876/0 که نشان‌دهنده توافق بسیار قوی بین کدگذاران است، ارزیابی گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد توسعه پایدار شایستگی‌های آموزشی دبیران نیازمند توجه به سه دسته شرایط است: شرایط علی شامل سیاست‌گذاری آموزشی، انگیزش، عدالت و زیرساخت‌ها؛ شرایط مداخله‌گر شامل اعتماد، فرهنگ سازمانی و مشارکت؛ و شرایط زمینه‌ای مانند زیرساخت و فناوری آموزشی. راهبردهای اصلی شامل نوآوری و رشد حرفه‌ای بوده و عوامل پیامدی نیز حمایت از معلمان، روابط اجتماعی و شفافیت ساختاری را در بر می‌گیرد. خبرگان بر اصلاح ساختار مدیریتی، افزایش مشارکت معلمان، رفع موانع سیاسی، توسعه تحقیقات، ارتقای جایگاه معلمان و تقویت فرهنگ پژوهش تأکید کردند. این یافته‌ها در قالب الگویی تحت عنوان «توسعه پایدار شایستگی‌های آموزشی» ارائه شده که بر تعامل این عوامل تأکید دارد.
نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری نشان می‌دهد توسعه پایدار شایستگی‌های دبیران نیازمند رویکردی جامع و سیستمی است که تمامی عوامل مؤثر را در نظر بگیرد و با مشارکت مشترک سیاست‌گذاران، مدیران و معلمان، نظامی پویا و منعطف ایجاد کند که به طور مستمر برنامه‌های آموزشی را با نیازهای روز هماهنگ سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش و پرورش،الگو،روش نظریه زمینه‌ای،شایستگی،معلمان،

عنوان انگلیسی The Competency Model for Secondary School Teachers from the Perspective of Experts
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to design a competency model for secondary school teachers based on experts’ perspectives.
Method: An applied, descriptive, qualitative research design using informed grounded theory was employed. Data were collected through semi-structured interviews with 25 experts and analyzed via open, axial, and selective coding. Validity was ensured through credibility, transferability, dependability, and confirmability criteria. Reliability was confirmed with a Cohen’s kappa coefficient of 0.876, indicating strong coder agreement.
Results: Sustainable development of teachers’ competencies depends on causal conditions (educational policy-making, motivation, justice, infrastructure), intervening conditions (trust, organizational culture, participation), and contextual conditions (educational infrastructure and technology). Key strategies include innovation and professional growth, while consequential factors involve teacher support, social relationships, and structural transparency. Experts emphasized reforming management, increasing teacher participation, removing political barriers, fostering research, elevating teachers’ status, and strengthening research culture. These findings form the "Sustainable Development of Educational Competencies" model, highlighting the interaction of these factors.
Conclusions: Sustainable competency development requires a comprehensive, systemic approach involving policymakers, managers, and teachers collaboratively. The model moves beyond focusing solely on individual skills to create a dynamic, flexible system for ongoing professional development. Continuous revision of educational programs and assessments ensures alignment with evolving societal and student needs, enabling competency development to become a self-sustaining process that better prepares the education system for future challenges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش و پرورش,الگو,روش نظریه زمینه‌ای,شایستگی,معلمان

نویسندگان مقاله عصمت محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. رایانامه: esmat.mohammadi@iau.ac.ir

محمد مجتبی زاده |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

رسول داودی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. رایانامه: Rasoul.davoodi @iauz.ac.ir


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_223352_6b4640f1893b71a5aebbaa1e3e4d8b97.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات