این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نهج البلاغه، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۱۵۷-۱۷۴

عنوان فارسی طراحی و اعتبار سنجی پرسش‌نامه‌ای برای نظام تشویق و تنبیه در سازمان‌های رایج مدیریتی مبتنی برآموزه‌های نهج‌البلاغه و سیره عملی امیرالمومنین علیه السلام
چکیده فارسی مقاله یکی از راهکارهای اصلاح کارگزاران استفاده از نظام تشویق و تنبیه است. سنجه­‌های گوناگونی در ارتباط با محک نظام­‌های تشویق و تنبیه در سازمان‌ها وجود دارد. در این میان خلأ طراحی سنجه­‌ای مبتنی بر آموزه­‌های علوی برای چنین نظامی در سازمان­‌ها به چشم می­‌خورد. این پژوهش در دو مرحله انجام شد: مرحله نخست به شناسایی شاخص­‌های نظام تشویق و تنبیه مبتنی بر آموزه­‌های علوی اختصاص داشت. برای این­کار از منابع معتبر مرتبطی، چون نهج‌البلاغه، در نرم­‌افزار جامع الاحادیث نسخه 5/3 استفاده شد. یافته­‌ها با تحلیل محتوای کیفی گزاره­‌های به­ دست­ آمده، در قالب شاخص­‌هایی ذیل سه رکن مبانی، اختصاصی تشویق و اختصاصی تنبیه دسته­‌بندی شدند. این شاخص­‌ها در قالب گویه­‌هایی تدوین و پس از اعمال نظرات اصلاحی 7 تن از اساتید دانشگاهی و حوزوی، به تعداد 66 گویه در پرسش­نام‌ه­ای مبتنی بر طیف لیکرت 5 گزینه­‌ای ساماندهی شدند. جامعه آماری هدف این پژوهش، کارکنان صندوق کارآفرینی امید و حجم نمونه 326 نفر بود. به منظور فروکاست گویه­‌ها به ابعاد پرسش­نامه از تحلیل عاملی اکتشافی و برای اعتبارسنجی پرسش­نامه، از نرم­افزار Smart PLS استفاده شد. مطابق نتایج، مبانی تشویق و تنبیه دارای 2 بعد (بایدها و نبایدها)، اختصاصی تشویق دارای 3 بعد (قواعد، ضوابط و مراقبت­‌های تشویق) و اختصاصی تنبیه دارای 4 بعد (قواعد، ضوابط، ناشایسته­‌ها و شدت و اولویت در تنبیه) شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تشویق،تنبیه،سازمان،پرسش­نامه،اعتبارسنجی،آموزه­های علوی،

عنوان انگلیسی Design and Validation of a Questionnaire for Incentive and Disciplinary Systems in Contemporary Management Organizations Based on Teachings of Nahj al-Balaghah and Practical Teachings of Imam Ali (AS)
چکیده انگلیسی مقاله One of the solutions for reforming organizational agents is the implementation of an effective system of encouragement and punishment. Various benchmarks exist for such systems in management organizations; however, there is a noticeable gap in the development of a framework grounded in Alavi teachings. This research was conducted in two phases. The first phase focused on identifying the indicators of an encouragement and punishment system based on the teachings of Imam Ali (AS). To achieve this, authoritative sources—such as Nahj al-Balaghah —were examined using the Jami' al-Ahadith software, version 3.5. Through qualitative content analysis of the extracted statements, the findings were categorized into indicators under three main categories: foundational principles, specific encouragement, and specific punishment. These indicators were then transformed into questionnaire items. Following the integration of feedback from seven university and seminary professors, the questionnaire was finalized with 66 items, organized on a 5-point Likert scale. The target statistical population consisted of employees from the Omid Entrepreneurship Fund, with a sample size of 326 participants. Exploratory factor analysis was employed to reduce the items into coherent dimensions, and the Smart PLS software was used to validate the questionnaire. The results indicated that the principles of encouragement and punishment consisted of two dimensions (do's and don'ts); specific encouragement included three dimensions (rules, criteria, and encouragement care); and specific punishment comprised four dimensions (rules, criteria, inadequacies, and severity and prioritization of punishment).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تشویق,تنبیه,سازمان,پرسش­نامه,اعتبارسنجی,آموزه­های علوی

نویسندگان مقاله سید یاسر سجادی |
دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، رفسنجان، ایران.

مصطفی هادوی نژاد |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران

محمد ضیاءالدینی |
استادیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران

ملیکه بهشتی فر |
دانشیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.nahjmagz.ir/article_222841_bea04c1daeb3462e8ffcddf7da253f0d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات