این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تنظیم شناختی هیجان، استرس ناباروری و فرسودگی زناشویی زنان مبتلا به ناباروری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
امروزه ناباروری یک نگرانی عمده برای سلامت عمومی و یکی از مهمترین بحرانهای دوران زندگی به شمار میرود که به مشکلات روانشناختی از جمله فرسودگی زناشویی، استرس ناباروری و عدم تنظیمشناختی هیجان در زنان نابارور منجر میشود.
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر تنظیمشناختی هیجان، استرس ناباروری و فرسودگی زناشویی زنان مبتلا به ناباروری انجام شد.
روش کار:
این پژوهش نیمهآزمایشی شامل 24 نفر از زنان نابارور مراجعهکننده به مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی شهر اهواز در سال 1403 بود. شرکتکنندگان به طور تصادفی در 2 گروه آموزش ذهنآگاهی (12 نفر) و گروه گواه (12 نفر) گمارش شدند. هر دو گروه پرسشنامه فرسودگی زناشویی، استرس ناباروری، تنظیمشناختی هیجان را در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. مرحله پسآزمون یک هفته پس از آخرین جلسه مداخله انجام شد. آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 45 دقیقهای بهصورت هفتگی مورد اجرا قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک راهه در نرمافزار
SPSS
نسخه 26 تحلیل شدند
.
یافتهها:
نتایج نشان داد
آموزش ذهنآگاهی به زنان نابارور در گروه آزمایش به طور معناداری موجب کاهش فرسودگی زناشویی (001/0>
P
) و کاهش استرس ناباروری (001/0>
P
) و موجب افزایش تنظیمشناختی هیجان (001/0>
P
) زنان نابارور میشود.
نتیجهگیری:
در کنار سایر روشهای درمانی پزشکی در درمانگاههای تخصصی ناباروری، از آموزش ذهن گاهی میتوان در جهت کاهش مشکلات روانشناختی زنان نابارور بهره برد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی، هیجانات، ذهن آگاهی، زنان نابارور
عنوان انگلیسی
The effectiveness of mindfulness-based training on cognitive-emotional regulation, infertility stress, and marital burnout in infertile women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Infertility is a major public health concern and one of the most significant life crises, often leading to psychological challenges such as marital burnout, infertility-related stress, and impaired cognitive-emotional regulation in affected women. This study aimed to investigate the effectiveness of mindfulness training on cognitive emotion regulation, infertility stress, and marital burnout in women with infertility.
Methods:
This semi-experimental study involved 24 infertile women who were referred to the Jahad University Infertility Treatment Center in Ahvaz in 1403 AH. Participants were randomly assigned to either a mindfulness training intervention group (n = 12) or a control group (n = 12). Both groups completed standardized questionnaires on marital burnout, infertility stress, and cognitive emotion regulation at two points: pre-test and post-test. The post-test was administered one week after the final intervention session. The mindfulness-based intervention consisted of eight weekly sessions, each lasting 45 minutes. Data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS version 26.
Results:
The results showed that mindfulness training for infertile women in experimental group significantly reduced marital burnout (P<0.001), reduced infertility stress (P<0.001), and increased cognitive emotion regulation (P<0.001) in infertile women in the experimental group.
Conclusion:
In addition to other medical treatment methods in specialized infertility clinics, mindfulness training can be used to reduce the psychological problems of infertile women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
burnout, emotions, mindfulness, infertile women
نویسندگان مقاله
امیرمحمد توخش | AmirMohammad Tavakhosh
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
پریا سرهنگی | Pariya Sarhangi
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
ذبیح اله عباس پور | Zabihollah Abbaspour
Shahid Chamran University of Ahvaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات