زمینه و هدف: اختلال بدریخت انگاری یک اختلال روانی جدی است که با نشانههای مربوط به نگرانیهای خیالی درباره بدن مشخص میشود. هدف از این پژوهش تعیین رابطه ساختاری بدریخت انگاری بدنی با پریشانیهای روانشناختی در دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان بود. مواد و روشها: در مطالعه توصیفی حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس که در ترم تحصیلی 1402-1401 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 336 نفر از این دانشجویان انتخاب شدند و به فرم آنلاین پرسشنامه بدریخت انگاری بدن Oosthuizen و همکاران (1998)، پرسشنامه چندبعدی کمالگرایی Hoviyat و Felt (1991)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان Gertz و Romer (2004) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی Kessler و همکاران (2002) پاسخ دادند. برای بررسی همبستگی بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی Pearson بهره گرفته شد و بررسی مدل مفهومی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق کمالگرایی بر پریشانی روانشناختی تأثیر میگذارد (001/0P<). همچنین، اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق دشواری در تنظیم هیجان نیز بر پریشانی روانشناختی تأثیر میگذارد (05/0P<). نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدنی با میانجیگری کمالگرایی و دشواری در تنظیم هیجان در بروز پریشانیهای روانشناختی دانشجویان نقش دارد. بر همین اساس، روانشناسان بالینی و روانپزشکان یافتههای این پژوهش را به عنوان تلویحات مهم نظری و عملی در عرصه آسیبشناسی روانی دانشجویان در نظر داشته باشند. واژههای کلیدی: اختلال بدریخت انگاری بدنی، پریشانیهای روانشناختی، کمالگرایی، تنظیم هیجان، دانشجویان
Background and Objectives: Body dysmorphic disorder is a serious mental disorder characterized by symptoms related to delusional concerns about the body. The purpose of this study was to investigate the structural relationship between body dysmorphic disorder and psychological distress in university students, taking into account the mediating role of perfectionism and difficulty in emotion regulation. Methods and Materials: In the present descriptive study, the statistical population included all the students of Islamic Azad University of Shahr-e-Qods Branch who were studying in this university in the academic year of 2022-2023. Using convenience sampling method, 336 of these students were selected and answered to the online form of Oosthuizen et al.'s Body Dysmorphic Questionnaire (1998), Hoviyat & Felt's Multidimensional Perfectionism Questionnaire (1991), Gretz and Romer's Difficulty in Emotion Regulation Scale (2004) and Kessler's Psychological Distress Questionnaire (2002). Pearson's correlation coefficient was used to check the association between research variables, and the conceptual model was checked using structural equation modeling. Results: The results showed that body dysmorphic disorder affects psychological distress through perfectionism (p<0.001). Moreover, body dysmorphic disorder affects psychological distress through difficulty in regulating emotions (p<0.05). Conclusions: The current study suggested that body dysmorphic disorder, mediated by perfectionism and difficulty in emotion regulation, plays a role in the occurrence of psychological distress in students. Accordingly, clinical psychologists and psychiatrists should consider the findings of this study as important theoretical and practical implications in the field of student psychopathology. Keywords: Body dysmorphic disorder, Psychological distress, Perfectionism, Emotional regulation, Students Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Shahr-e-Qods Branch, approved the study (IR.IAU.QODS.REC.1402.103). Authors’ contributions: - Conceptualization: Leila Barekati - Methodology: Leila Barekati, Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi - Data collection: Leila Barekati - Formal analysis: Leila Barekati - Supervision: Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi - Project administration: Leila Barekati - Writing – original draft: Leila Barekati - Writing – review & editing: Leila Barekati, Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi