این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۱۵-۳۲۹

عنوان فارسی مدل‌سازی معادلات ساختاری رابطه بدریخت ‌انگاری بدنی با پریشانی‌های روان‌شناختی در دانشجویان با تأکید بر نقش میانجی کمال‌گرایی و دشواری در تنظیم هیجان: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: اختلال بدریخت انگاری یک اختلال روانی جدی است که با نشانه‌های مربوط به نگرانی‌های خیالی درباره بدن مشخص می‌شود. هدف از این پژوهش تعیین رابطه ساختاری بدریخت ‌انگاری بدنی با پریشانی‌های روان‌شناختی در دانشجویان با در نظر گرفتن نقش میانجی کمال‌گرایی و دشواری در تنظیم هیجان بود.
مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی حاضر، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس که در ترم تحصیلی 1402-1401 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می‌دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 336 نفر از این دانشجویان انتخاب شدند و به فرم آنلاین پرسش‌نامه بدریخت انگاری بدن Oosthuizen و همکاران (1998)، پرسش‌نامه چندبعدی کمال‌گرایی Hoviyat و Felt (1991)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان Gertz و Romer (2004) و پرسش‌نامه پریشانی روان‌شناختی Kessler و همکاران (2002) پاسخ دادند. برای بررسی همبستگی بین متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی Pearson بهره گرفته شد و بررسی مدل مفهومی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق کمال‌گرایی بر پریشانی روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد (001/0P<). هم‌چنین، اختلال بدریخت انگاری بدن از طریق دشواری در تنظیم هیجان نیز بر پریشانی روان‌شناختی تأثیر می‌گذارد (05/0P<).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که اختلال بدریخت انگاری بدنی با میانجی‌گری کمال‌گرایی و دشواری در تنظیم هیجان در بروز پریشانی‌های روان‌شناختی دانشجویان نقش دارد. بر همین اساس، روان‌شناسان بالینی و روان‌پزشکان یافته‌های این پژوهش را به عنوان تلویحات مهم نظری و عملی در عرصه آسیب‌شناسی روانی دانشجویان در نظر داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: اختلال بدریخت ‌انگاری بدنی، پریشانی‌های روان‌شناختی، کمال‌گرایی، تنظیم هیجان، دانشجویان
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بدریخت ‌انگاری بدنی، پریشانی‌های روان‌شناختی، کمال‌گرایی، تنظیم هیجان، دانشجویان

عنوان انگلیسی Structural Equation Modeling of the Relationship Between Body Dysmorphic Disorder and Psychological Distress in University Students with the Mediating Role of Perfectionism and Difficulty in Emotion Regulation: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Body dysmorphic disorder is a serious mental disorder characterized by symptoms related to delusional concerns about the body. The purpose of this study was to investigate the structural relationship between body dysmorphic disorder and psychological distress in university students, taking into account the mediating role of perfectionism and difficulty in emotion regulation.
Methods and Materials: In the present descriptive study, the statistical population included all the students of Islamic Azad University of Shahr-e-Qods Branch who were studying in this university in the academic year of 2022-2023. Using convenience sampling method, 336 of these students were selected and answered to the online form of Oosthuizen et al.'s Body Dysmorphic Questionnaire (1998), Hoviyat & Felt's Multidimensional Perfectionism Questionnaire (1991), Gretz and Romer's Difficulty in Emotion Regulation Scale (2004) and Kessler's Psychological Distress Questionnaire (2002). Pearson's correlation coefficient was used to check the association between research variables, and the conceptual model was checked using structural equation modeling.
Results: The results showed that body dysmorphic disorder affects psychological distress through perfectionism (p<0.001). Moreover, body dysmorphic disorder affects psychological distress through difficulty in regulating emotions (p<0.05).
Conclusions: The current study suggested that body dysmorphic disorder, mediated by perfectionism and difficulty in emotion regulation, plays a role in the occurrence of psychological distress in students. Accordingly, clinical psychologists and psychiatrists should consider the findings of this study as important theoretical and practical implications in the field of student psychopathology.
Keywords: Body dysmorphic disorder, Psychological distress, Perfectionism, Emotional regulation, Students

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Shahr-e-Qods Branch, approved the study (IR.IAU.QODS.REC.1402.103).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Leila Barekati
- Methodology: Leila Barekati, Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi
- Data collection: Leila Barekati
- Formal analysis: Leila Barekati
- Supervision: Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi
- Project administration: Leila Barekati
- Writing – original draft: Leila Barekati
- Writing – review & editing: Leila Barekati, Mitra Ghasemi, Leila Shokouhi Amir Abadi
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Body dysmorphic disorder, Psychological distress, Perfectionism, Emotional regulation, Students

نویسندگان مقاله لیلا برکتی | Leila Barekati
Islamic Azad University, Shahr-e- Qods Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

میترا قاسمی | Mitra Ghasemi
Islamic Azad University, Shahr-e- Qods Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

لیلا شکوهی امیر آبادی | Leila Shokouhi Amir Abadi
Islamic Azad University, Shahr-e- Qods Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6829-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات