این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۳۰-۳۴۵

عنوان فارسی تدوین مدل بومی توانمندسازی نوجوانان و سنجش اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی و جهت‌گیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدینی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تدوین مدل بومی توانمندسازی نوجوانان و سنجش  اثربخشی آن  بر سازگاری اجتماعی و جهت­گیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش حاضر، آمیخته-اکتشافی بود و از نظر روش تحقیق شامل سه بخش کیفی، کمی و ترکیبی بود. بخش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. در این مرحله 12 نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد شرکت کردند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع انتخاب شدند. در این بخش به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کلایزی استفاده گردید که در نهایت 7 مضمون اصلی چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای  به دست آمد. در بخش ترکیبی به جایابی مضامین شناسایی شده در تدوین مدل توانمندسازی نوجوانان پرداخته شد و  پس از تایید اعتبار آن توسط متخصصان حوزه خانواده و ازدواج، با استفاده از راهبردهای موجود در رویکردهای نظری و  تجربی مدل توانمندسازی نوجوانان در 10 جلسه 90 دقیقه­ای تنظیم شد. در بخش کمی از روش نیمه تجربی استفاده شد. شرکت­کنندگان این بخش نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر  یزد در سال 1401-1402 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های این بخش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و مقیاس جهت­گیری آینده سیگینیر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های به دست آمده از این بخش از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار آماری SPSS21 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مدل توانمندسازی بر افزایش نمرات سازگاری اجتماعی و جهت­گیری آینده نوجوانان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیرمعناداری داشت (05/0>P). با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که استفاده از مدل توانمندسازی تدوین شده در این پژوهش می­تواند ضمن افزایش آمادگی شناختی و توانمندسازی روانی-هیجانی نوجوانان با تجربه طلاق والدینی، احتمال بروز آسیب در زندگی جدید آنها را کاهش دهد و از این طریق به رشد پس از طلاق والدینی در آنها کمک کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل توانمندسازی، سازگاری اجتماعی، جهت‌گیری آینده، طلاق والدین، نوجوانان

عنوان انگلیسی Developing a Tropical Model of Empowering Teenagers and Measuring Its Effectiveness on Social Adaptation and Future Orientation of Teenagers with Parental Divorce Experience
چکیده انگلیسی مقاله
    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empowerment model, Social adjustment, Future orientation, Parental divorce, Adolescents

نویسندگان مقاله فاطمه زارعین | Fateme Zarein
PhD Student Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی،یزد، ایران

نجمه سدرپوشان | Najmeh Sedrpooshan
Assistant Prof., Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، واﺣﺪ یﺰد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، یﺰد، ایﺮان

رضا بیدکی | Reza Bidaki
Department of psychiatry, Research center of addiction and behavioral sciences, Non-communicable Diseases Research Institute, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran Diabetes Research Center , Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
اﺳﺘﺎد ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻋﺘﯿﺎد و ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎری، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻏﯿﺮواﮔﯿﺮ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ، یﺰد، ایﺮان ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دیﺎﺑﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ، یﺰد، ایﺮان

محمد حسین فلاح یخدانی | mohammadhossein Fallah Yakhdani
Associated Prof., Dept. of Psychology, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، واﺣﺪ یﺰد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، یﺰد، ایﺮان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-837-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات