این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۳۰-۳۴۵
عنوان فارسی
تدوین مدل بومی توانمندسازی نوجوانان و سنجش اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی و جهتگیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدینی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر
تدوین
مدل بومی
توانمندسازی نوجوانان
و سنجش اثربخشی آن
بر سازگاری اجتماعی و جهتگیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدین بود.
طرح پژوهش حاضر، آمیخته-اکتشافی بود و از نظر روش تحقیق شامل سه بخش کیفی، کمی و ترکیبی بود. بخش کیفی با رویکرد
پدیدارشناسی
انجام شد.
در این مرحله 12
نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد
شرکت کردند
که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع انتخاب شدند.
در این بخش به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کلایزی استفاده گردید که در نهایت
7 مضمون اصلی چالشهای شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابلهای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینهای
به دست آمد. در بخش ترکیبی به جایابی مضامین شناسایی شده در تدوین مدل توانمندسازی نوجوانان پرداخته شد
و پس از تایید اعتبار آن توسط متخصصان حوزه خانواده و ازدواج، با استفاده از راهبردهای موجود در رویکردهای نظری و
تجربی
مدل توانمندسازی نوجوانان
در 10 جلسه 90 دقیقهای تنظیم شد.
در بخش کمی از روش نیمه تجربی استفاده شد. شرکتکنندگان این بخش
نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد در سال 1401-1402 بودند که از میان آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند
. برای جمعآوری دادههای این بخش از
پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و مقیاس جهتگیری آینده سیگینیر
استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از این بخش از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار آماری
SPSS21
استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مدل توانمندسازی بر افزایش نمرات سازگاری اجتماعی و جهتگیری آینده نوجوانان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیرمعناداری داشت (05/0>
P
). با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از مدل توانمندسازی تدوین شده در این پژوهش میتواند
ضمن افزایش آمادگی شناختی و توانمندسازی روانی-هیجانی نوجوانان با تجربه طلاق والدینی، احتمال بروز آسیب در زندگی جدید آنها را کاهش دهد و از این طریق به رشد پس از طلاق والدینی در آنها کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل توانمندسازی، سازگاری اجتماعی، جهتگیری آینده، طلاق والدین، نوجوانان
عنوان انگلیسی
Developing a Tropical Model of Empowering Teenagers and Measuring Its Effectiveness on Social Adaptation and Future Orientation of Teenagers with Parental Divorce Experience
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Empowerment model, Social adjustment, Future orientation, Parental divorce, Adolescents
نویسندگان مقاله
فاطمه زارعین | Fateme Zarein
PhD Student Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی،یزد، ایران
نجمه سدرپوشان | Najmeh Sedrpooshan
Assistant Prof., Dept. of Consultation, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، واﺣﺪ یﺰد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، یﺰد، ایﺮان
رضا بیدکی | Reza Bidaki
Department of psychiatry, Research center of addiction and behavioral sciences, Non-communicable Diseases Research Institute, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran Diabetes Research Center , Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
اﺳﺘﺎد ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻋﺘﯿﺎد و ﻋﻠﻮم رﻓﺘﺎری، ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی ﻏﯿﺮواﮔﯿﺮ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ، یﺰد، ایﺮان ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دیﺎﺑﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ، یﺰد، ایﺮان
محمد حسین فلاح یخدانی | mohammadhossein Fallah Yakhdani
Associated Prof., Dept. of Psychology, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
داﻧﺸﯿﺎر ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، واﺣﺪ یﺰد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، یﺰد، ایﺮان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-837-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات