این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۳-۳۲
عنوان فارسی
الگوی تعهد دانشگاهی اعضای هیئت علمی(مبتنی بر ماتریس نوعشناسی-وجوه): پژوهشی فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی انواع، وجوه و مصادیق تعهد دانشگاهی اعضای هیئت علمی انجام شد.
روش:
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و با رویکرد کیفی و شیوۀ فراترکیب و مراحل فراترکیب سندولوسکی و بارسو(2007) انجام شده است. اسناد یافتشده از 1392 تا 1403 (2024-2013 میلادی) در مجموع 290 منبع بود که با غربالگری مبتنی بر عنوان، چکیده و محتوا، به 54 سند علمی تقلیل پیدا کرد و تحلیل مضمون شد.
یافتهها:
بر اساس مضامین به دست آمده و طبقهبندی انجامشده، تعهد دانشگاهی اعضای هیئت علمی را می توان در دو محور نوعشناسی تعهد و وجوه تعهد طبقهبندی کرد. محور نوعشناسی تعهد دانشگاهی، شامل تعهد آموزشی؛ تعهد پژوهشی؛ تعهد فرهنگی و تعهد اجتماعی- سیاسی است و در بُعد وجوه تعهد، به مواردی چون: وجه کنشی/ منشی؛ وجه گرایشی/ نگرشی و وجه بینشی/ دانشی اشاره شده و برای هریک از این دو طبقه(نوع/ وجه) مصادیقی احصا شده است.
نتیجهگیری:
فراوانی مضامین احصاشده از مقالات، حاکی از اولویتدهی بیشتر تحقیقات به تعهد در سطح اقدامات عملی و رفتاری در عرصههای آموزشی و پژوهشی و کمترین اهمیت به تعهد در سطح اندیشه و بینش و در عرصههای اجتماعی- سیاسی است که هر کدام میتوانند میزان تعهدآوری سایر سطوح و عرصهها را نیز متأثر کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد،تعهد دانشگاهی،اعضای هیئت علمی،آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
A Model for a Typology Matrix - Aspects of Academic Commitment of Faculty Members: A Meta-Synthesis Study
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of identifying the types, aspects and instances of academic commitment of faculty members. The research method is applied in terms of purpose, which was meta-synthesis method and stages of Sandolowski and Barso (2007). The documents found from 1392 to 1403 and 2013 to 2024, which are a total of 290 sources, were reduced to 54 scientific documents by screening based on title, abstract and content and were analyzed for content. Based on the themes obtained and the classification performed, it can be concluded that the academic commitment of faculty members can be classified into two axes: typology of commitment and aspects of commitment. In the typology axis, academic commitment can be classified into educational commitment; research commitment; cultural commitment and socio-political commitment, and in the aspect of commitment, into such things as: action/secretary aspect; the attitude/attitude aspect and the insight/knowledge aspect can be mentioned, and examples have been included for each of these two categories (type/aspect).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تعهد,تعهد دانشگاهی,اعضای هیئت علمی,آموزش عالی
نویسندگان مقاله
جواد پورکریمی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران
مریم کتابی فشکی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران.
رحمت الله اللهیاری |
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران، ایران.
محمدمهدی ذوالفقاری زاده |
دانشیار دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران. تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1364_eb44565573b36009fb6472585aaf23fc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات