این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پژوهشنامه انقلاب اسلامی
، جلد ۱۵، شماره ۵۴، صفحات ۶۵-۸۸
عنوان فارسی
ارائه چهارچوب عدالت اجتماعی در مکتب حاج قاسم سلیمانی بر اساس ماهیت آن در قرآن، سنت و فقه امامیه
چکیده فارسی مقاله
هدف:
عدالت در اسلام بهعنوان راهبردی عملی برای ساختن جامعهای سالم و مبتنی بر حقوق انسانی مطرح است. در مواجهه با تحریف کارآمدی آموزههای اسلامی، ارائه الگویی از عدالت اجتماعی مبتنی بر آموزههای شهید حاج قاسم سلیمانی، برای مشروعیتبخشی به محور مقاومت و تبیین اثربخشی فرامین الهی ضروری است.
روش شناسی پژوهش:
این پژوهش با رویکرد توصیفی - تحلیلی، مفهوم عدالت را در قرآن کریم، سنت معصومین علیهمالسلام و فقه امامیه بهصورت نظاممند بررسی و تعریفی جامع استخراج میکند. در بخش کیفی، دادههای میدانی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با همرزمان و مطلعین سیره شهید سلیمانی، با نمونهگیری گلولهبرفی گردآوری شده است. تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل تفسیری و کدگذاری چندسطحی (پایه، سازماندهنده، فراگیر) انجام و فرایند مستندسازی دادهها با دقت و رعایت اصول تحقیق کیفی صورت گرفته است.
یافته ها
: یافتههای پژوهش نشان میدهد عدالت اجتماعی در شریعت اسلامی به معنای قرار گرفتن هر فرد در جایگاه شایسته خود و رعایت تساوی و انصاف در حقوق و رفتار با دیگران است.
نتیجه گیری
: سیره شهید سلیمانی با تأکید بر خدمت به خلق، همسویی بالایی با اصول عدالت اجتماعی دارد و مفاهیمی چون انصاف در رفتار، رعایت حقوق و مدیریت عدالتگرایانه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را بهخوبی نمایان میسازد. این پژوهش الگویی کاربردی از عدالت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی ارائه میدهد که میتواند در مشروعیتبخشی به محور مقاومت نقش مؤثری ایفا کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ماهیت،عدالت اجتماعی،قرآن،مکتب حاج قاسم سلیمانی،
عنوان انگلیسی
Providing a Framework of Social Justice in the School of Haj Qasem Soleimani Based on Its Essence in the Qur’an, Sunnah, and Ja‘fari Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله
purpose: Justice in Islam is presented as a practical strategy for building a healthy society based on human rights. In response to distortions of the efficacy of Islamic teachings, providing a model of social justice based on the teachings of Martyr Haj Qasem Soleimani is essential for legitimizing the Resistance Axis and clarifying the effectiveness of divine commandments.
methods: This study employs a descriptive-analytical approach to systematically examine the concept of justice in the Qur’an, the Sunnah of the Infallibles (peace be upon them), and Ja’fari jurisprudence, extracting a comprehensive definition. In the qualitative phase, field data were collected through semi-structured interviews with comrades and informed individuals familiar with Martyr Soleimani’s conduct, using snowball sampling. Data analysis was conducted using interpretive analysis and multi-level coding (basic, organizing, and global codes), with careful documentation following qualitative research principles.
Findings: Findings indicate that social justice in Islamic law means placing each individual in their rightful position and observing equality and fairness in rights and interactions with others. Conclusion: Martyr Soleimani’s conduct, emphasizing service to humanity, strongly aligns with the principles of social justice and highlights concepts such as fairness in behavior, respect for rights, and justice-oriented management across economic, cultural, and political dimensions. This research offers a practical model of social justice in Martyr Soleimani’s school of thought, which can play a significant role in legitimizing the Resistance Axis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ماهیت,عدالت اجتماعی,قرآن,مکتب حاج قاسم سلیمانی
نویسندگان مقاله
سیده فاطمه طباطبائی |
دانشیار گروه الهیات، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران/دانشیار گروه فقه و حقوق، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://rjir.basu.ac.ir/article_6168_ff38362e04ff7a89c7b35c3953c13704.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات