این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۳-۶۸
عنوان فارسی
رونمایی از ساختار مفهومی و اجتماعی آموزش کشاورزی در جهان: رویکرد کتابسنجی
چکیده فارسی مقاله
تحولات جهانی در آموزش کشاورزی نیازمند شناخت دقیق از ساختار مفهومی و اجتماعی این حوزه است تا بتوان چالشها و فرصتهای آن را بهتر درک کرد. هدف این پژوهش، تحلیل روندهای تحقیقات مرتبط با آموزش کشاورزی و شناسایی ساختار مفهومی و اجتماعی این حوزه از طریق روش تحلیل کتابسنجی است. برای این منظور، 1431 مقاله از پایگاه اطلاعاتی WOS در بازه زمانی 1980 تا 2024 گردآوری و با نرمافزار R4.4.2 تجزیه و تحلیل شدند.
در ابتدا، آمار توصیفی از مقالات استخراج شده ارائه شده و سپس تأثیرگذارترین نویسندگان، آثار و نشریات شناسایی گردیدند. نتایج نشاندهنده وجود هفت خوشه پژوهشی کلیدی شامل "حاکمیت و امنیت غذایی"، "تحقیقات کشاورزی"، "ترویج کشاورزی"، "پایداری و تنوع زیستی در کشاورزی"، "توسعه روستایی و جوانان در حوزه کشاورزی"، "آموزش و بهرهوری کشاورزی" و "نوآوریها و پذیرش فناوری کشاورزی" هستند. این خوشهها نمایانگر جریانهای پژوهشی مهم در این حوزه میباشند.
بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که در تحقیقات آینده تمرکز بیشتری بر روی موضوعات نوینی مانند "حاکمیت غذایی" و "نوآوریهای فناوری کشاورزی" به ویژه در زمینههای سیاسی و اجتماعی مرتبط با کشاورزی صورت گیرد. این تأکید بر جریانهای نوظهور میتواند به ارتقای کیفیت و کاربردیتر شدن پژوهشها در این زمینه کمک نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش کشاورزی،تحلیل کتابسنجی،ساختار مفهومی،ساختار اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Unveiling the Conceptual And Social Structure of Agricultural Education In the World: A Bibliometric Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Global developments in agricultural education necessitate a precise understanding of the conceptual and social structures within this field to better grasp its challenges and opportunities. The aim of this study is to analyze trends in research related to agricultural education and to identify its conceptual and social structures through bibliometric analysis. For this purpose, 1,431 articles from the WOS database covering the period from 1980 to 2024 were collected and analyzed using the R4.4.2 software. Initially, descriptive statistics of the extracted articles were presented, and then the most influential authors, works, and journals were identified. The results revealed seven key research clusters: "Governance and Food Security," "Agricultural Research," "Agricultural Extension," "Sustainability and Biodiversity in Agriculture," "Rural Development and Youth in Agriculture," "Agricultural Education and Productivity," and "Innovations and Adoption of Agricultural Technology." These clusters represent significant research trends in this area. Based on these findings, it is suggested that future research should focus more on emerging topics such as "Food Governance" and "Innovations in Agricultural Technology," especially in the political and social contexts related to agriculture. This emphasis on emerging trends could enhance the quality and applicability of research in this field.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش کشاورزی,تحلیل کتابسنجی,ساختار مفهومی,ساختار اجتماعی
نویسندگان مقاله
بهارک عزیزی |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه جامع علمی کاربردی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_7259_92558333ac13a6d8d2402f097d5a45fe.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات