این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۴۷۳-۴۹۴

عنوان فارسی شناسایی استانداردها و مؤلفه‌های اخلاقِ حرفه‌ای تدریس استادانِ دروس معارفِ اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدفِ پژوهش، ارائۀ چارچوبی مفهومی از اخلاق حرفه‌ای تدریس برای استادانِ دروس معارفِ اسلامی برای اثربخش‌ترسازی عملکرد آنان نسبت به تربیت دینی صحیحِ دانشجویان بود. روش: روش پژوهش از نوع روش آمیختۀ اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیلی- استنتاجی و در بخش کمّی از پیمایشِ پرسشنامه‌ای و انجام آزمون­های آماری استفاده شد. جامعۀ آماری اول، کلیۀ منابع مرتبط با اخلاق حرفه‌ای تدریس و جامعۀ دوم، استادان معارفِ اسلامی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 93-1392 بود. در جامعۀ دوم، 52 نفر با روش نمونه‌گیریِ هدفمند به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. مراحل گردآوری داده‌ها عبارت بود از: بررسی و شناسایی منابع مرتبط با موضوع، شناسایی و استخراج استانداردهای اخلاقِ حرفه‌ای تدریس برای استادن معارف اسلامی، تلفیق و ادغام موارد مشابه در قالب مؤلفۀ کلی و اعتباریابی، مقایسۀ دیدگاه استادان و دانشجویان دربارۀ خرده‌مؤلفه‌های اخلاقِ حرفه‌ای تدریس برای استادان معارف اسلامی. یافته‌ها: ارائۀ چارچوب مفهومی اخلاق حرفه‌ای تدریس شش‌خوشه‌ای کلّی که عبارتند از: اخلاق بین فردی(ارتباطات) و شایستگی‌های علمی- تخصصی، شخصیتی- رفتاری، اعتقادی- ارزشی، ادراکی و روانی- اجتماعی و ارائۀ چارچوب مفهومی اخلاق حرفه‌ای تدریسِ استادان معارفِ اسلامی. نتیجه‌گیری: تدریس دروس دینی مستلزم رعایت اصول و ملاحظات اخلاقی استادانِ این دروس از دیدگاه استادان و دانشجویان است تا بتوان با در نظر گرفتن آنها در مسیر تحقق تربیت دینی دانشجویان گام برداشت. لذا توجه به چارچوبِ مفهومیِ اخلاق حرفه‌ای تدریس برای استادان معارفِ اسلامی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاقِ حرفه‌ای، تدریس، استادان، دروس معارف اسلامی،

عنوان انگلیسی a
چکیده انگلیسی مقاله a
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله a

نویسندگان مقاله مرتضی مرادی دولیسکانی | moradi doliskani
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمود سعیدی رضوانی | saeedi rezvani
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده تعلیم و تربیت

مرتضی کرمی |
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مقصود امین خندقی | amin khandaghi
دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_383_4539d0019eabc4ce85e41d8a773bc28f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1003/article-1003-355494.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات