این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۵
عنوان فارسی
امکانناپذیری حضور جنبش و زمانمندی در جهانِ نگارگری ایرانی
چکیده فارسی مقاله
مقالۀ حاضر بر این فرضیه استوار است که نگارگری ایرانی نمایشدهندۀ جهانی ایستا، بدون زمان و بدون مکان است. بنابراین پرسش این است که در چه شیوۀ معرفتشناختی این امکان فراهم شده تا هنرمند دنیایی این چنین را به تصویر کشد و چرا نمایش جنبش، زمانمندی و مکانمندی در این هندسۀ معرفتی امکانناپذیر است؟ این مطالعه به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته و دادههای آن از منابع کتابخانهای و الکترونیکی گردآوری گردیده است. با نظریۀ «فلسفۀ صورتهای سمبلیک» ارنست کاسیرر توضیح داده شد که آثار نگارگری را میتوان به مثابه نوعی شناخت اسطورهای از جهان مورد خوانش قرار داد. نتایج این مطالعه نشان میدهد در جهان نگارگری شکلی از آگاهی اسطورهای حاکم است که در آن رابطۀ میان جزء و کل در یک پیوستگی نمادین، غیرقابلتجزیه و همیشگی بهسر میبرد. زمان اسطورهای با مفهوم خطیْ از زمان تاریخی متفاوت است. زمان اسطورهای همچون فضای اسطورهای سرشتی ایستا و ناگسستنی دارد، این زمان، نوعی ازلیت دائمی و لحظۀای از «بودن« بدون تغییر و بیهمتاست. با چنین دریافتی از مقولۀ زمان است که نگارگر یک «بودن» منحصربهفرد را از موقعیت جدا میکند و در آن لحظۀ ناب متوقف میماند. زیرا او فاقد نگرشی است که بتواند با آن، از این لحظۀ «بودنِ» ایده ئال فراتر رود. بنابراین در درون این فضای معرفتی هنرمند قادر به ثبت یا بازنمایی تنش، حرکت و «شدن» پدیدهها نیست. نه از آن حیث که در بازنمایی آن ناتوان باشد. زیرا در اینجا بازنمایی به معنای تکنیکال آن مطرح نیست. بلکه بازنمایی جنبش به معنای معرفتشناختی آن ناممکن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگارگری ایرانی،ارنست کاسیرر،صورت سمبلیک اسطوره،زمانمندی،مکانمندی،جنبش،
عنوان انگلیسی
The Impossibility of The Presence of Movement and Temporality in the World of Iranians Painting
چکیده انگلیسی مقاله
Iranian painting represents a world without movement, without time and also without place. Therefore, it is necessary to answer the question that under which ontological conditions it becomes possible for an artist to depict such a world, and why it may not be possible to show movement, temporality, and spatiality in this epistemological geometry. This study has been done in a historical-analytical manner, and its data has been collected through library research. With Ernst Cassirer’s
Philosophy of Symbolic Forms
theory, it was explained that Iranian painting can be interpreted as a kind of mythological knowledge of the real world. This knowledge is in opposition to scientific and experimental knowledge; mythological time is different from the linear concept of historical time. Also, scientific and geometric spatial coordinates cannot be seen here. Iranian painting, in order to preserve its foundation—namely, its adherence to a kind of timelessness and placelessness, in the first step removes the perspective of the subject or artist from his mind and then from the image that is the result of his visualization of the world; because the concepts of time and place are completely dependent on subjective perception. In fact, this is the formula that experimental and scientific understanding seeks to prove and adhere to; namely, to reach a humanistic structure that is the result of the visual perception of a human subject, and this idea is completely at odds with the ontological structure of Iranian painting. On the contrary, Iranian painting tries to emphasize an intuitive and non-rational aesthetic view; therefore, the most important and basic step in depicting the mental world is to remove the mental perspective of the human subject as the subject who knows the world and to reject scientific and experimental knowledge. The prominent point in the study of the history of Iranian painting which is generally overlooked is that it is thought that this style of illustration is specific to the representation of mythological or mystical narratives, and the artist has consciously chosen this way of representation, considering the nature of the theme. This is often assumed. Or it is believed that this form will change with the introduction of Western techniques. But it must be said that this form of representation cannot be explained by themes or techniques. Many works can be cited that contradict this assumption. The absence of time, space, and movement here is because in this mental thought everything is fluid, and there is no boundary between inside and outside, here and there, night and day in the artist’s mind. Mythological knowledge remains captive to phenomena and stops at a certain moment, because the myth lacks a tool that can go beyond this moment. Therefore, in this epistemological space, the artist is not able to record or represent the tension, movement, and becoming of phenomena—not in the sense that he cannot represent it, because here the issue of representation is not in its technical sense. Rather, it is impossible to represent movement in its epistemological sense.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نگارگری ایرانی,ارنست کاسیرر,صورت سمبلیک اسطوره,زمانمندی,مکانمندی,جنبش
نویسندگان مقاله
مریم سالاری |
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مصطفی گودرزی |
استاد گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی،دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_97834_dc81fd161acb8f7e503aeefef0d9ca22.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات