این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱-۵

عنوان فارسی مایل استون ها و آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی
چکیده فارسی مقاله
سردبیر گرامی
آموزش مبتنی بر توانمندی (CBME - Competency-Based Medical Education) در آموزش پزشکی، به‌عنوان «رویکرد مبتنی بر نتایج برای طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش پزشکی با استفاده از چهارچوب سازمان‌دهی توانمندی‌ها» تعریف می‌شود (1). نتیجه آموزش مبتنی بر توانمندی، تربیت پزشکانی است که قادر به ارائه مراقبت‌های پزشکی ایمن، مؤثر و بدون نظارت باشند و نیازهای سیستم مراقبت بهداشتی پیچیده و در حال تحول امروز را برآورده ‌کنند (2). توانمندی به‌عنوان «توانایی قابل مشاهده یک فرد، که اجزای متعددی مانند دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌ها را یک‌پارچه می‌کند» تعریف می‌شود (1). این تعریف بر توانایی‌های خاص و موردانتظار هر پزشک متمرکز است (3). توانمندی مستلزم چیزی بیش از انجام دادن گسسته رفتار شایسته در زمان و مکانی خاص است و مستلزم آن است که فرد آن توانایی‌ها را به‌طور مناسب در کارهای بالینی معمول برای دستیابی به نتایج مطلوب به کار گیرد (4).
ویژگی متمایز آموزش مبتنی بر توانمندی این است که فراگیران می‌توانند در فرایند آموزشی با سرعت‌های متفاوتی پیشرفت کنند. فراگیران توانا و بااستعداد می‌توانند زودتر به موقعیت شغلی‌شان منتقل شوند؛ درحالی‌که دیگران به زمان بیشتری نیاز دارند تا به سطح کافی از دانش، نگرش و مهارت‌ها برای ورود به حیطه کار بدون نظارت دست یابند. توجه به این نکته مهم است که تجربه و زمان هنوز هم در برنامه آموزش مبتنی بر توانمندی، مهم است؛ اما در این برنامه، زمان به‌عنوان عاملی مداخله‌گر تلقی نمی‌شود، بلکه به‌عنوان منبعی در نظر گرفته می‌شود که باید عاقلانه و به‌طور مؤثر استفاده شود. هیچ‌یک از متخصصان در حوزه آموزش پزشکی منکر این موضوع نیستند که مقدار معیّنی از تجربه برای انجام دادن پروسیجرها اهمیت دارد. در همین راستا، چهارچوب‌های مختلفی برای رسیدن به تجربه و توانمندی‌های لازم ارائه شده، اما تعداد توانمندی‌های موردنظر در هر چهارچوب متفاوت است. به‌عنوان نمونه، تعداد توانمندی‌ها در چهارچوب CanMEDS هشت توانمندی، در چهارچوب ACGME شش توانمندی، و در چهارچوب Scottish Doctor هفت توانمندی است (5).
در یک سیستم مبتنی بر توانمندی، مدیران برنامه‌های آموزشی باید مطمئن باشند که کارآموزان توانمندی لازم برای پیشرفت در آموزش یا ادامه دادن به مراحل بعدی آموزش در حرفه‌شان را دارند. یکی از عوامل توانمندساز، استفاده از مایل‌استون‌ها است. مایل‌استون‌ها یا نقاط عطف آموزشی، در تعریفی ساده، نقاط مهم در سیر مراحل پیشرفت آموزشی فراگیر هستند. مایل‌استون‌ها یادگیرنده‌ها و مدیران برنامه را قادر می‌سازند مسیرهای فردی پیشرفت حرفه‌ای را به‌صورت مشخص تعیین کنند (6) و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، مانند نقاط عطف رشد در نمودار رشد اطفال، برای کمک به ارزیابی کارآموزان و برنامه آموزشی به کار می‌روند (7). مایل‌استون‌ها مسیر یادگیری درباره توانمندی را به‌گونه‌ای توصیف می‌کنند که دانشجویی تازه‌کار در دوره‌های پایه و تخصصی بالینی در علوم پزشکی، درنهایت به دانشجویی ماهر تبدیل شود. در نگاهی دیگر، مایل‌استون با بسیاری از ارزیابی‌های دیگر متفاوت است؛ زیرا فرصتی برای یادگیرنده وجود دارد تا به سطوح غایی توانمندی‌ دست یابد و به همان اندازه، امکان درک مشترک از انتظارات را برای یادگیرنده و اعضای هیئت‌علمی فراهم می‌کند و می‌تواند چهارچوبی را مهیا سازد که اطمینان دهد فارغ‌التحصیلان و دانشجویان به سطح بالایی از توانمندی دست یافته‌اند (3). مایل‌استون‌ها نقشه راهی برای برنامه‌ها و فراگیران ارائه می‌دهند که توانمندی آن‌ها را در مراحل مشخص در طی دوره تحصیل مشخص می‌کند (3). در ابتدا، مایل‌استون‌ها برای دوره‌های رزیدنتی و فلوشیپ طراحی شدند. هدف از طراحی مایل‌استون‌ها، تربیت پزشکان توانمند برای برآورده کردن نیازهای بیماران و مراقبت‌های بهداشتی قرن بیست‌ویکم بود. مایل‌استون‌ها همراه با مفهوم فعالیت‌های حرفه‌ای قابل‌اعتماد (Entrustable Professional Activities)، می‌توانند درک عمیق‌تری از توانمندی‌های موردنیاز در رشته‌ها را به وجود آورند. مایل‌استون‌ها همچنین دور شدن از اتکای بیش‌ازحد به دانش پزشکی و استفاده از مقیاس‌های رتبه‌بندی عددی در فرم‌های ارزیابی را که استفاده از ابزارهای ارزیابی را برای اعضای هیئت‌علمی دشوار کرده است، امکان‌پذیر می‌کنند. علاوه‌بر این، مایل‌استون‌ها می‌توانند به‌عنوان راهنمایی برای ایجاد ارزیابی‌های معنادارتر عمل کنند و با شناسایی تفاوت‌های فراگیران، توانایی ارائه مربیگری فردی برای کمک به ارتقای آن‌ها به سطح بعدی را فراهم ‌آورند (6). گاهی اوقات مایل‌استونها به عنوان وظایف ساده‌ای توصیف می‌شوند: توانایی گرفتن فشار خون، گرفتن شرح حال مربوطه و انجام معاینه شکم. با این وجود، طیف وسیع‌تری از توانمندی‌های سطح بالاتر وجود دارد که پیچیده و دارای زمینه عمیق‌تری هستند. مایل استونها، روایتی معنادار از یک چک لیست برای توصیف پیشرفت فراگیر در یک توانمندی خاص و راهی قدرتمند برای توجیه قضاوت‌های فرد در مورد پیشرفت دانشجو به سمت توانمندی هستند (8). به عبارت ساده، مایل‌استونها، سطوح عملکردی را توصیف می‌کنند که در آن از فراگیران انتظار می‌رود مهارت‌ها، دانش و رفتارهای خود را در حوزه‌های اصلی توانمندی نشان دهند. آنها چارچوبی از رفتارهای قابل مشاهده و سایر ویژگی‌های مرتبط با پیشرفت یک کارآموز یا رزیدنت به عنوان یک پزشک ارائه می‌دهند. به طور کلی، یک مایل‌استون، یک نقطه قابل مشاهده در پیشرفت کلی کارآموز است. مایل‌استون‌ها، توصیف‌گرهای خاصی را برای توانمندی‌ها در امتداد یک پیوستار رشدی با درجات مختلفی از جزئیات ارائه می‌دهند (6). اجرای مایل‌استون مستلزم توانمندسازی اساتید است، زیرا اکثر ارزیابی‌ها به مشاهده متکی هستند. بنابراین، اعضای هیئت علمی مسئول اندازه‌گیری هستند و باید آموزش لازم را در مهارت‌های ارزیابی مشاهده‌ای دریافت کنند. با این حال، مایل استون‌ها به دلیل تعدادی از مشکلات مفهومی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند که مایل‌استون‌ها، دیدگاهی تقلیل‌گرایانه دارند (8).
 با توجه به این مطالب، آموزش مبتنی بر توانمندی دارای یک‌سری پیش‌نیازها و الزامات است که تأمین این پیش‌نیازها و الزامات در تسهیل آموزش بر مبنای آن نقش بسزایی دارد. ازجمله پیش‌نیازهای لازم برای این مهم، تدوین کوریکولوم مبتنی بر توانمندی است. هنگامی که کوریکولوم مبتنی بر توانمندی تدوین شود، آموزش فراگیران براساس توانمندی شکل خواهد گرفت. از الزامات آموزش مبتنی بر توانمندی، ارزیابی مبتنی بر توانمندی است. در ارزیابی مبتنی بر توانمندی، صاحبان فرآیند باید فعالیت‌های حرفه‌ای قابل‌واگذاری و مایل‌استون‌ها را برای ارزیابی تدوین کنند.
درمجموع، با توجه به بررسی متون مربوط به آموزش مبتنی بر توانمندی در کشورهای مختلف، تمام کشورهای توسعه‌یافته در حال حرکت به‌سوی آموزش مبتنی بر توانمندی هستند و رویکردشان را در برنامه‌های درسی گروه پزشکی از آموزش مبتنی بر زمان، به‌سوی آموزش مبتنی بر توانمندی تغییر داده‌اند. نظام آموزشی در حیطه علوم پزشکی در ایران، برای دستیابی به هدف اصلی‌اش، که بهبود خدمات بهداشتی‌درمانی برای ذی‌نفعان اصلی برنامه، که عموم افراد جامعه هستند، ناگزیر به تغییر جهت به‌سوی آموزش مبتنی بر توانمندی است، که در آن استفاده از مایلستون‌ها به‌عنوان یکی از گام‌های مهم حرکت به این سمت، بسیار اهمیت دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی مبتنی بر توانمندی، آموزش پزشکی، آموزش مبتنی بر توانمندی، مایل استون

عنوان انگلیسی Milestones and Competency-Based Medical Education
چکیده انگلیسی مقاله
Dear Editor
Competency-Based Medical Education (CBME) in medical education is defined as “an outcomes-based approach to the design, implementation, assessment, and evaluation of medical education programs using a competency-based organizational framework” (1). The result of competency-based education is training of physicians who are able to provide safe, effective, and unsupervised medical care that meets the needs of today’s complex and evolving healthcare system (2). Competency is defined as “the observable ability of an individual, integrating multiple components, such as knowledge, skills, values, and attitudes” (1). This definition focuses on the specific abilities expected of each physician (3). Competency requires more than the discrete performance of competent behavior at a particular time and place. It requires that the individual apply those abilities appropriately in routine clinical work(s) to achieve desired outcomes (4).
A distinctive feature of CBME is that learners can progress through the educational process at different rates. Talented learners can transition into their professional roles sooner, while others need more time to develop the knowledge, attitudes, and skills to enter the field of unsupervised practice. It is essential to note that experience and time are still important in the CBME program; nonetheless, time is not viewed as an intrusive factor. Rather, it is deemed a resource that must be used wisely and effectively. No medical education expert denies that a certain amount of experience is important for performing procedures. In this regard, various frameworks have been proposed for achieving the necessary experience and competencies; however, the number of competencies required in each framework varies. For instance, the number of competencies in the CanMEDS framework is eight, the number of competencies in the ACGME framework is six, and the number in the Scottish Doctor framework is seven (5).
In a competency-based system, program managers must be confident that trainees have the necessary competencies to progress in their training or continue to the next stages of their training in their profession. Educational milestones, in simple terms, are important points in the overall educational progression. Milestones enable learners and program managers to define individual paths of professional development (6). Milestones, as their name suggests, are used to help trainees and the program, much like developmental milestones on a child’s growth chart. milestones describe the learning path in terms of a competency that transforms a novice student from basic and clinical specialization courses in medical sciences into a proficient student. Milestones differ from many other assessments in that they provide a golden opportunity for the learner to demonstrate achievement of the ultimate levels of sub-competencies, while also allowing for a shared understanding of expectations for the learner and faculty members. Milestones can provide a framework for all programs that allows for assurance that graduates and students have achieved a high level of competency (3).
Milestones provide a roadmap for programs and learners, defining their competencies at specific stages during the course of their education (3). Milestones were originally designed for residency and fellowship education to produce physicians who are capable of meeting the needs of patients and healthcare providers in the 21st century. Milestones, along with the related concept of entrustable professional activities (EPAs), were developed to provide a descriptive language that can facilitate a deeper and shared understanding of the competencies required in various disciplines across programs. Milestones also allow for a shift away from the overreliance on medical knowledge and the use of numerical rating scales in assessment forms, which have made assessment tools difficult for faculty to use. Milestones can also serve as a guide to creating more meaningful assessments. In addition, by identifying learner differences, milestones develop the ability to provide individualized coaching to help them move to the next level (6). Sometimes milestones are described as simple tasks: the ability to take blood pressure, take a relevant history, and perform an abdominal examination. Nevertheless, there is a broader range of higher-order competencies that are complex and have a deeper context. Milestones are a meaningful narrative of a checklist for describing a student’s progress in a specific competency and are a powerful way to justify one’s judgments about a student’s progress toward the competency (8). Simply put, milestones describe levels of performance at which learners are expected to demonstrate their skills, knowledge, and behaviors in core competency areas. They provide a framework of observable behaviors and other characteristics associated with a trainee’s or resident’s progress as a physician. In general, a milestone is a significant point in the overall progression of development. Milestones provide specific descriptors for competencies and sub-competencies along a developmental continuum with varying degrees of detail (6). The implementation of milestones requires faculty empowerment, as most assessments rely on observation. Therefore, faculty members are responsible for measurement and should receive the necessary education in observational assessment skills. However, milestones have been criticized for a number of conceptual problems. Some experts believe that milestones have a reductionist perspective (8).
It is noteworthy that competency-based education has a number of prerequisites and requirements, and meeting these prerequisites and requirements plays a significant role in facilitating competency-based education. Among the prerequisites for competency-based education is the development of a competency-based curriculum. When a competency-based curriculum is developed, learners' education will be shaped based on competency. One of the requirements of competency-based education is competency-based assessment. In competency-based assessment, process owners must develop entrustable professional activities and milestones for assessment.
In general, according to the literature review on competency-based education in different countries, competency-based education is an approach that all developed countries are moving towards, and have changed their approach in medical curricula from time-based education to competency-based education. The medical sciences educational system in Iran is bound to change its direction towards competency-based education to fulfill its primary objective of enhancing health services for its key recipients, the general public.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competency-Based Assessment, Competency-Based Education, Medical Education, Milestone

نویسندگان مقاله حمید مهدوی فرد | Hamid Mahdavifard
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1492-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه درسی, برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات