این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
مدل یابی مسئولیت پذیری براساس انگیزش تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
مسئولیت پذیری یکی از مهمترین مهارت هایی است که اثرات زیادی در ابعاد مختلف زندگی دارد
.
در مدارس مسئولیت پذیری میتواند
احساس تعهد و پایبندی به دیگران، تبعیت از قواعد و معیارهای اجتماعی و درک قواعد گروهی را بالا ببرد و موجبات پیشرفت تحصیلی را فراهم آورد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی در رابطه بین انگیزش تحصیلی با مسئولیت پذیری در دانش آموزان مقطع متوسطه بود.
روش ها:
این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری متشکل از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. در این پژوهش200 دانش آموزان مقطع متوسطه بهصورت نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ی خودکار آمدی شرر، پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران و پرسشنامه مسئولیتپذیری گاف بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نسخه 25 نرمافزار
SPSS
و نسخه 3 نرمافزار
Smart-Pls
استفاده شد.
یافته ها:
نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطه انگیزش تحصیلی با مسئولیت پذیری دانش آموزان در دانش آموزان مقطع متوسطه نقش میانجی دارد. همچنین نتایج نشان داد 36 درصد رفتارهای مسئولیت پذیری دانش آموزان توسط خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی تبیین میشود
(05/0
P<
).
نتیجه گیری:
با توجه به یافته های پژوهش، نظام آموزش و پرورش در راستای ارتقای سطح مسئولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه باید به نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان
در مدارس مقطه متوسطه
توجه نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکار آمدی، انگیزش تحصیلی، مسئولیت پذیری، دانش آموزان مقطع متوسطه
عنوان انگلیسی
Modeling responsibility based on academic motivation with the mediating role of academic self-efficacy in high school students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Responsibility is one of the most important skills that have many effects in different aspects of life. In schools, responsibility can increase the feeling of commitment and adherence to others, compliance with social rules and standards, and understanding of group rules, and can lead to academic progress. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-efficacy in relation to academic motivation and responsibility in high school students.
Methods:
This research was descriptive and correlation type using structural equation method. The statistical population consisted of all high school students in Kermanshah city in the academic year of 2021-2022. In this research, 200 high school students were selected as samples by random sampling. The research tools included Scherer's self-efficacy questionnaire, Vallerand et al.'s academic motivation questionnaire, and Goff's responsibility questionnaire. Data analysis was done using SPSS software version 25 and Smart-Pls software version 3.
Results:
The findings showed that self-efficacy plays a mediating role in relation to academic motivation and student responsibility in high school students. It can also be said that 36% of students' responsible behaviors are explained by self-efficacy and academic motivation (P<0.05).
Conclusion:
According to the results, to improve the responsibility level of students, the education system should pay attention to the mediating role of self-efficacy in the relationship between academic motivation and responsibility of students in secondary schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-efficacy, academic motivation, responsibility, high school students
نویسندگان مقاله
خاتون عزتی | Khatun Ezzati
PhD in Philosophy of Education, Farhangian University, Kermanshah, Iran
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران
نسترن محمدی فرخران | Nastaran Mohammadi Farrokhran
MSc of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
زهرا سیفی | Zahra Seyfi
MSc of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
علی قنبری | Ali Ghanbari
Ph.D. in Educational Sciences, Philosophy of Education, Iranian University, Tehran, Iran
دکتری گروه علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3384-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات