این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۰-۲۱

عنوان فارسی شناسایی پیشایندهای مدرسه زندگی با رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدرسه زندگی به عنوان یک سازمان یادگیرنده، محل رشد استعدادها و توانمندی­های همه­ی عناصر انسانی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تحقق مدرسه زندگی در دوره ابتدایی تحت عنوان پیشایندهای مدرسه زندگی با روش فراترکیب انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش کیفی، از نظر هدف کاربردی و دارای رویکرد فراترکیب می­باشد. برای گردآوری داده­ها پژوهش­های پیشین در زمینه مدرسه زندگی بین سال­های 2021 -2000 جستجو شد. 136 مقاله در حوزه مدرسه زندگی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت 48 مقاله انتخاب و با تحلیل محتوای آن­ها ابعاد و کدهای مربوط استخراج شد. برای کنترل کیفیت مفاهیم استخراج شده از مقایسه نظر پژوهشگر با دو خبره استفاده شد و برای ارزیابی میزان توافق بین دو متخصص از شاخص کاپا استفاده ­شد. مقدار شاخص با استفاده از نرم­افزار SPSS عدد 644/0 محاسبه گردید.

یافته‌ها: یافته­ های پژوهش در 3 مقوله، 10 مفهوم و 106 کد شناسایی و دسته­بندی شد که سه مقوله اصلی عبارتند از کیفیت منابع انسانی، عوامل درون سازمانی و معماری مدرسه. در نهایت پس از طی گام­های پژوهش الگویی از پیشایندهای مدرسه زندگی ارائه شد.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر و الگوی ارائه شده در این پژوهش می­تواند نقشه راه مناسبی در راستای ایجاد بستر مناسب برای استقرار اثربخش مدرسه زندگی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدرسه زندگی، پیشایندها، فراترکیب، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی school of life, Antecedents, Meta-Synthesis, elementary school
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: The school of life as an important and global thing in the new age and as a learning organization, is the place for the growth of talents and capabilities of all human factors (principals, teachers, students and their parents). This school becomes a translation of a meaningful and uplifting life in such a way that no distinction can be made between learning and living.   The aim of this study was to identify the factors affecting the realization of the school of life in elementary school the under the heading of the antecedents of the school of life with Meta Synthesis method.

Methods: This study is applied in terms of purpose. The statistical population includes all previous researches in the field of school of life between 2000-2021. In order to collect the data of the current research, a total of ten databases were searched for domestic (Magiran, Irandoc, Elmnet, Noormags and Civilica) and foreign (EBSCO, Springer, Science Direct, ERIC and Google Scholar) publications. In this regard, keywords related to the purpose of the research were searched and the most relevant studies were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method. 136 articles were evaluated in the field of School of Life and finally, 48 articles were selected and their codes and dimensions were extracted by their content analyzing.

Results: The research findings were identified and categorized into 3 categories, 9 concepts and 106 codes, which the three main categories being quality of Human resources, Factors within the organization and School architecture. Finally, after the research steps, a pattern of  the antecedents of  the school of life was presented.

Conclusion: The results of the current research and the model presented in this research can be a suitable road map for the effective establishment of the school of life.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله school of life, Meta-Synthesis, elementary school

نویسندگان مقاله شیوا ملکی | Shiva Maleki
دانشگاه محقق اردبیلی

عادل زاهد بابلان | Adel Zahed babelan
دانشگاه محقق اردبیلی

علی خالق خواه | Ali Khaleghkhah
دانشگاه محقق اردبیلی

حسین تقوی | Hossein Taqavi
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3291-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات