این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی در ساحات تربیتی و شناسایی پیامدهای آن از دیدگاه معلّمان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدارا ورزی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در تعلیم‌وتربیت نقش ویژه‌ای در رشد تربیتی و پیشگیری از ناهنجاری‌ها دارد. هدف پژوهش حاضر واکاوی مفهوم مدارا و مدارا گریزی و شناسایی پیامدهای آن از منظر معلّمان مقطع ابتدایی بود.
روش‌ها: برای دستیابی به هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش پژوهش‌های اسنادی - کتابخانه‌ای و تحلیل محتوای توصیفی از نوع متن نوشتاری، بهره برده شد. میدان موردمطالعه این پژوهش، معلّمان مقطع ابتدایی استان کردستان در سال‌های تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ بود که با نمونه‌گیری در دسترس، تعداد ۱۰۷ نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه محقق ساخته بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مفهوم مدارا در میان معلّمان ابتدایی را می‌توان در سه بعد اخلاقی، سیاسی و اجتماعی تقسیم‌بندی نمود که از منظر معنایی، مدارای اخلاقی دارای 61 مورد، مدارای اجتماعی دارای 45 مورد و مدارای سیاسی دارای 17 مورد بود. در مصادیق، شاخصه‌ها و ویژگی‌های مدارا شامل این موارد بودند: مدارای اخلاقی دارای 114 مورد، مدارای اجتماعی دارای 97 مورد و مدارای سیاسی دارای 20 مورد بود. سرانجام پیامدهای مدارا گریزی شامل: مدارای اخلاقی که دارای 84 مورد، مدارای اجتماعی دارای 102 مورد و مدارای سیاسی دارای 3 مورد بودند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که معلّمان، عمدتاً مدارا را مفهومی شخصیتی و فردی می‌دانند نه سیاسی و اجتماعی که در صورت فقدان آن در فضای آموزشی دانش‌آموزان، می‌تواند عامل ایجاد رفتارهای پرخطر در آنان شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدارا، مصادیق، پیامدها، ساحت‌های تربیتی، معلّمان ابتدایی، استان کردستان.

عنوان انگلیسی Analyzing the concept of tolerance and intolerance in educational fields and identifying its consequences from the perspective of primary school teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Tolerance, as one of the components of professional ethics in education, has a special role in educational development and prevention of anomalies. The aim of the current research was to analyze the concept of tolerance and intolerance and to identify its consequences from the perspective of elementary school teachers..
Methods: To achieve the goal of the research, the qualitative approach and the method of documentary-library research and descriptive content analysis of the type of written text were used. The field of study of this research was the elementary school teachers of Kurdistan province in the academic years of 2017-1400 that with available sampling, 107 people were selected. The research tool was researcher-made interview.
Results: The findings showed that the concept of tolerance among primary teachers can be divided into three dimensions: moral, political and social From the semantic point of view, moral tolerance had 61 items, social tolerance had 45 items, and political tolerance had 17 items. In examples, tolerance indicators and features included these items: Moral tolerance had 114 items, social tolerance had 97 items, and political tolerance had 20 items. Finally, the consequences of intolerance included: moral tolerance with 84 cases, social tolerance with 102 cases, and political tolerance with 3 cases.
Conclusion: The results showed that teachers mainly consider tolerance to be a personal and individual concept, not a political and social one, which in case of lack of it in the educational environment of students, can be the cause of creating risky behaviors in them
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Meanings of tolerance, examples of tolerance, consequences of intolerance, education, elementary teachers, Kurdistan province.

نویسندگان مقاله مظهر بابایی | Mazhar Babaee
farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

لیلا زند | Leila Zand
farhangian University
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3275-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات