این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۷، صفحات ۷۴-۸۷
عنوان فارسی
بررسی تاثیر برنامه آموزشی- مشاورهای جنسی چند بعدی بر دانش و نگرش جنسی زوجین در شرف ازدواج
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
آگاهی، نگرش
های جنسی در روابط زناشویی اهمیت دارد. مطالعات روی جوانان آستانه ازدواج ایرانی نشان داد، آگاهی مسائل جنسی پایین و نگرش
های جنسی نادرست بود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر
برنامه آموزشی-
مشاوره
ای جنسی چند بعدی بر دانش و نگرش جنسی زوجین در شرف ازدواج، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده با 43 زوج (در هر گروه کنترل و مداخله)
مشارکتکننده
در کلاس
های ازدواج مرکز بهداشتی شهر کاشان در بهطور تصادفی به دو گروه تخصیص یافت. از آگاهی جنسی اسنل، نگرش جنسی ازگلی استفاده شد. چهار جلسه آموزش مجازی در اسکای
روم ارائه شد. قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از اتمام جلسات، پرسشنامه آنلاین تکمیل شد. تحلیل داده
ها با
SPSS-25
انجام شد.
یافته
ها:
نمره دانش جنسی در زنان، مردان در مداخله و کنترل در قبل (6/09
±
50/53 و5/17
±
51/44) و (5/75
±
61/09 و 6/006
±
61/86)، بلافاصله بعد (7/65
±
87/60 و5/14
±
54/46 و (7/57
±
95/81 و
5/63
±
63/37 و سه ماه بعد (7/20
±
78/11و 4/77
±
65/06 ) و (8/01
±
88/86 و
4/87
±
70/86) بود.
نمره
نگرش
جنسی در زنان و مردان در سه مرحله قبل (4/95
±
25/20 و 3/39
±
23/95) و (4/07
±
22/53 و 3/94
±
22/30)، بلافاصله بعد (4/32
±
30/55 و 2/79
±
27/93) و (3/37
±
25/86 و3/37
±
21/86) و سه ماه بعد (4/23
±
30/340 و 2/71
±
27/90) و (3/27
±
26/01 و
3/28
±
22/25
) بود. میانگین نمره
دانش و
نگرش جنسی در بلافاصله و سه ماه بعد، در گروه مداخله در مقایسه با کنترل در زنان و مردان افزایش قابل توجهی داشت (0/001>
P
)
.
استنتاج:
برنامه آموزشی- مشاوره ای چند بعدی روشی موثر برای افزایش نمره دانش و نگرش جنسی زوجین هست. پیشنهاد می شود در برنامه مشاوره زوجین در شرف ازدواج گنجانده شود.
شماره ثبت کد کارآزمایی بالینی:
IRCT20161126031117N14
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی جنسی، نگرش جنسی، زوجین، در شرف ازدواج، مشاوره، چند بعدی
عنوان انگلیسی
The Effect of Multidimensional Sexual Education-Counseling on Sexual Knowledge and Attitudes of Couples Preparing for Marriage
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Sexual knowledge and attitudes
play a crucial role in marital relationships.
Studies on Iranian youth preparing for marriage have indicated
limited sexual knowledge
and
prevalent misconceptions
about sexuality. This study
aimed to evaluate
the impact of
multidimensional sexual education and counseling
on the sexual knowledge and attitudes of couples preparing for marriage.
Materials and methods:
This randomized controlled trial included
43 couples in both the intervention and control groups, all of whom had attended marriage classes at the Kashan City Health Center. Participants were randomly assigned to the two groups. Sexual knowledge and attitudes were assessed
using
Snell's Sexual Awareness Questionnaire
and
Ozgoli's Sexual Attitude Questionnaire, respectively. Four
educational-counseling sessions
were conducted via
Sky Room, an online platform. Online questionnaires were completed
before the intervention, immediately after, and three months post-intervention. Data analysis was performed using
SPSS version 25.
Results:
The sexual knowledge scores for women and men before the intervention were
50.53 ± 6.09 and 51.44 ± 5.17
in the intervention group, and
61.09 ± 5.75 and 61.86 ± 6.01
in the control group. Immediately after the intervention, the scores were
87.60 ± 7.65 and 54.46 ± 5.14
for the intervention group, and
95.81 ± 7.57 and 63.37 ± 5.63
for the control group. Three months later, the scores were
78.11 ± 7.20 and 65.06 ± 4.77
for the intervention group, and
88.86 ± 8.01 and 70.86 ± 4.87
for the control group. The sexual attitude scores for women and men before the intervention were
25.20 ± 4.95 and 23.95 ± 3.39
for the intervention group, and
22.53 ± 4.07 and 22.30 ± 3.94
for the control group. Immediately after the intervention, scores were
30.55 ± 4.32 and 27.93 ± 2.79
for the intervention group, and
25.86 ± 3.37 and 21.86 ± 3.37
for the control group. Three months later, the scores were
30.34 ± 4.23 and 27.90 ± 2.71
for the intervention group, and
26.01 ± 3.27 and 22.25 ± 3.28
for the control group.
The mean scores for sexual knowledge and attitudes showed a
significant increase
immediately after and three months following
the intervention,
compared to the control group, for both women and men (P < 0.001).
Conclusion:
The
multidimensional educational-counseling program
is an
effective method
for improving couples’ sexual knowledge and attitudes. It is recommended that this approach be incorporated into pre-marital counseling programs
for couples preparing for marriage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
sexual knowledge, sexual attitude, couples, premarital, counseling, multidimensional
نویسندگان مقاله
صغری خانی | Soghra Khani
Professor, Department of Reproductive Health and Midwifery, Sexual and Reproductive Health Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استاد، مرکز تحقیقات سلامت جنسی و باروری، دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه، دانشگاه علوم پزشکی مازندران،ساری، ایران
آرمین فیروزی | Armin Firouzi
PhD, Department of Clinical Psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
محمود موسی زاده | Mahmood Moosazadeh
Associate Professor, Health Sciences Research Center, Faculty of Health, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
حسین حسینی کارنامی | Seyyed Hossein Hosseini Karnami
Associate Professor, Department of Islamic Studies, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه علوم قرآن و احادیث، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
زهرا کریمیان | Zahra karimian
Associate Professor, Department of Reproductive Health, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
دانشیار، گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
فاطمه سیری | Fatemeh Seyri
MSc in Counselling in Midwifery, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-14&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مامائی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات