این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۷، صفحات ۱۱۷-۱۲۳
عنوان فارسی
تأثیر آموزش سیاست های انگیزشی دولت بر دانش، نگرش فرزندآوری و انگیزه باوری زنان متأهل دانشجو: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
به دنبال کاهش
رشد جمعیت در سال
های اخیر، دولت یک سری سیاست
های انگیزشی برای فرزندآوری و باروری را تدوین کرد.
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش سیاست
های انگیزشی دولت بر دانش، نگرش فرزندآوری و انگیزه باروری زنان متأهل دانشجو، انجام پذیرفت.
مواد و روش
ها:
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، همراه با گروه آزمایش و شاهد است. در این مطالعه 60 نفر با میانگین سنی 24/76 و انحراف معیار 3/75 سال شرکت کردند. جامعه آماری پژوهش شامل زنان متأهل دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود. تمامی شرکت
کنندگان پرسشنامه
های آنلاین اطلاعات فردی،
انگیزه باروری میلر
و
نگرش به مشوق
های دولتی
و دانش عمومی در مورد سیاست
های انگیزشی دولت نسبت به فرزندآوری را
یک جلسه قبل و بعد از اتمام جلسات
کامل کردند.
جلسات
آموزشی در هشت جلسه گروهی، دو روز در هفته به
مدت یک ماه به
صورت آنلاین در بستر گوگل میت انجام شد. گروه کنترل بدون هیچ مداخله آموزشی باقی
ماندند. برای مقایسه میانگین
های دو گروه از آزمون آماری تی زوج و آزمون تی مستقل در نرم
افزار
SPSS
نسخه 24
استفاده شد.
یافته
ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که تفاوت معنی
داری در گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله در متغیرهای انگیزههای مثبت و منفی باروری میلر و نگرش به مشوقهای دولتی وجود
داشت (0/05
P <
). همچنین بین دو گروه آزمایش و شاهد در متغیرهای انگیزههای باروری میلر و نگرش به مشوقهای دولتی
پس از مداخله تفاوت معنیداری وجود داشته است (
0/05
>
P
). در حالی که در دانش عمومی افراد در مورد سیاستهای انگیزشی دولت هیچ تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0/05
>
P
).
استنتاج:
سیاستهای انگیزشی دولت میتوانند با ایجاد تغییر در نگرشها، افزایش سطح آگاهی و حمایت از خانوادهها، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر تمایل به فرزندآوری تأثیرگذار باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاست، انگیزش، فرزندآوری، جوانی جمعیت، زنان، متأهل
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Due to the decline in population growth in recent years, the government has developed a series of incentive policies aimed at encouraging childbirth and fertility. This study investigates the impact of educating married female students about these governmental incentive policies on their knowledge, attitudes toward childbearing, and fertility motivation.
Materials and methods:
This study employed a quasi-experimental design utilizing a pre-test–post-test structure with experimental and control groups. The sample comprised 60 married female university students with a mean age of 24.76 years (SD= 3.75). The statistical population included students from Farhangian University and Semnan University of Medical Sciences. All participants completed online questionnaires one session before and one session after the intervention. The questionnaires included: personal demographic data, Miller’s Fertility Motivation Scale, a survey assessing attitudes toward governmental incentives, and a general knowledge test on the state's fertility-related policies. The educational sessions were delivered online via Google Meet over the course of one month, comprising eight group sessions held twice weekly. The control group received no educational intervention during this period. To compare the mean scores between the two groups, paired-sample t-tests and independent-sample t-tests were conducted using SPSS version 24.
Results:
The results indicated a significant difference in the experimental group before and after the intervention in the variables of positive and negative fertility motivations and attitudes toward government incentives (P<0.05). Additionally, there was a significant difference between the experimental and control groups in the variables of positive and negative fertility motivations and attitudes toward government incentives after the intervention (P<0.05). No significant difference was observed in participants’ general knowledge about government incentive policies (P> 0.05).
Conclusion:
The results suggest that educational interventions focusing on governmental fertility incentives can effectively improve women’s attitudes by increasing awareness, reshaping perceptions, and potentially enhancing their willingness to pursue childbearing
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
𝗽𝗼𝗹𝗶𝗰𝘆, 𝗺𝗼𝘁𝗶𝘃𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻, 𝗳𝗲𝗿𝘁𝗶𝗹𝗶𝘁𝘆, 𝘆𝗼𝘂𝗻𝗴 𝗽𝗼𝗽𝘂𝗹𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻, 𝘄𝗼𝗺𝗲𝗻, 𝗺𝗮𝗿𝗿𝗶𝗮𝗴𝗲
نویسندگان مقاله
الهام کرامتی | Elham Keramati
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
یکتا رضازاده | Yekta Rezazadeh
Student Research Committee, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
فاطمه احسانی | Fatemeh Ehsani
Neuromuscular Rehabilitation Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی-عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
مجید میرمحمد خانی | Majid Mirmohammadkhani
Social Health Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
محدثه پاکنظر | Mohades Paknazar
Assistant Professor, Department of Mathematics, Farhangian University, Semnan, Iran
استادیار، گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران
مینا سادات میرشجاع | Mina Sadat Mirshoja
Neuromuscular Rehabilitation Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی-عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5785-21&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت خانواده
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات