این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی بررسی خطر زلزله در محورهای جاده‌ای استان مازندران
چکیده فارسی مقاله زلزله به عنوان یک بلای طبیعی می‌تواند به سیستم های حمل و نقلی آسیب وارد کند و عملکرد آن را به ویژه در مناطق شهری مختل یا متوقف نماید. مد نظر قرار ندادن خطرات لرزه‌ای شبکه حمل و نقل باعث هرج و مرج و بی‌نظمی در مناطقی می‌شود که بحران در آن رخ داده است. این سیستم ها از عناصر جستجو و نجات در عملیات پس از زلزله به شمار می‌روند از این رو، اگر ارزیابی و تجزیه و تحلیل دقیق خطراتی که آن را تهدید می کند، صورت نگیرد، می‌تواند باعث اختلال در شبکه حمل و نقل و در نهایت، نقص در سایر خدمات حیاتی مناطق آسیب دیده شود. محورهای جاده ای استان مازندران در ناحیه پرخطر لرزه ای قرار گرفته است. شاخص های لرزه ای نظیر گسل، (تراکم گسل و فاصله از گسل)، زلزله ها (تراکم زلزله های بزرگ، متوسط و کوچک) و طبقه بندی خطر زلزله در محورهای جاده ای استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. برهم نهی شاخص های لرزه ای در محورهای جاده ای نشان داده است که محورهای جاده ای واقع در نیمه شرقی نظیر محورهای جاده ه ای کیاسر، فیروزکوه-قائمشهر و کمربندی نکا خطرپذیری بالاتری نسبت به جاده چالوس دارا باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطر زلزله،محورهای جاده‌ای،استان مازندران،

عنوان انگلیسی Investigating the Risk of Earthquakes in the Roads of Mazandaran Province
چکیده انگلیسی مقاله Earthquakes, as a natural disaster, can damage transportation systems and disrupt or stop their operation, especially in urban areas. Failure to consider the seismic risks of the transportation network causes chaos and disorder in the areas where the disasters has occurred. These systems are considered elements of search and rescue operations after an earthquake. Therefore, if a detailed assessment and analysis of the risks that threaten it is not carried out, it can cause disruption in the transportation network and ultimately, a failure in other vital services in the affected areas. The roads of Mazandaran Province are located in a high-seismic risk area. Seismic indicators such as faults (fault density and distance from the fault), earthquakes (density of large, medium and small earthquakes) and the classification of earthquake risk in the roads of Mazandaran Province were investigated. Superposition of seismic indices on roads has shown that road axes located in the eastern province, such as Kiasar, Firouzkooh-Qaemshahr, and Neka Road, have higher risk than Chalus Road.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خطر زلزله,محورهای جاده‌ای,استان مازندران

نویسندگان مقاله فاطمه دهقان فاروجی |
مربی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

علی بیت اللهی |
استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

نگار سودمند |
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_220991_7000e9cd4d9abbd41f04293186e2bd69.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات