این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۲۹۷-۳۲۲
عنوان فارسی
مروری بر تأثیر اجزای تشکیلدهنده آسفالتهای حفاظتی بر عملکرد و دوام آنها
چکیده فارسی مقاله
آسفالتهای حفاظتی بهعنوان یکی از راهکارهای کلیدی در نگهداری پیشگیرانه روسازی، با افزایش عمر مفید و کاهش هزینههای بازسازی، نقش مهمی در بهبود عملکرد راهها دارند. روشهای رایج مانند فوگ سیل، چیپ سیل، اسلاری سیل و میکروسرفیسینگ، بسته به شرایط ترافیکی و اقلیمی مورد استفاده قرار میگیرند. عملکرد این سیستمها به عوامل متعددی از جمله ویژگیهای قیر امولسیونی، مصالح سنگی، فیلرها و افزودنیها بستگی دارد. قیر امولسیونی بهعنوان عامل چسباننده اصلی، نقش مهمی در چسبندگی، دوام و مقاومت در برابر شرایط محیطی ایفا میکند. مصالح سنگی با ویژگیهایی مانند اندازه، شکل و بافت سطحی، بر مقاومت لغزشی و پایداری تأثیرگذار هستند. فیلرهایی مانند سیمان، آهک و پودرهای معدنی، با کاهش فضای خالی و افزایش انسجام، مقاومت مخلوط را در برابر رطوبت و خرابیهای مکانیکی بهبود میبخشند. بهکارگیری قیرهای امولسیونی اصلاحشده با پلیمرها، نانومواد و سایر افزودنیها نشان داده است که میتواند خواص مکانیکی و دوام را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد. با وجود این پیشرفتها، چالشهایی مانند بهینهسازی ترکیب مواد، تأثیر شرایط اقلیمی و بهبود روشهای اجرایی همچنان مطرح هستند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که انتخاب صحیح نوع قیر امولسیونی، دانهبندی مصالح و ترکیب اصلاحکنندهها تأثیر بسزایی در افزایش مقاومت در برابر جداشدگی، خستگی و شیارشدگی دارد. مطالعات آینده باید بر توسعه فرمولاسیونهای نوآورانه، روشهای اجرایی بهینه و ارتقای پایداری این فناوریها متمرکز شوند تا سیستمهای آسفالت حفاظتی بادوامتر و مقرونبهصرفهتری ایجاد گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسفالت حفاظتی،میکروسرفیسینگ،فوگ سیل،اسلاری سیل،چیپ سیل،
عنوان انگلیسی
A Review of the Effects of Asphalt Surface Treatment Components on Their Performance and Durability
چکیده انگلیسی مقاله
Asphalt surface treatments play a crucial role in preventive pavement maintenance by extending service and reducing reconstruction costs, thereby improving road performance. Common methods such as fog seal, chip seal, slurry seal, and micro-surfacing are employed based on traffic and climatic conditions. The performance of these systems depends on various factors, including the characteristics of asphalt emulsions, aggregates, fillers, and additives. Asphalt emulsion serves as the primary bonding agent, significantly impacting adhesion, durability, and resistance to environmental conditions. Aggregates, with properties such as size, shape, and surface texture, influence skid resistance and overall stability. Fillers like cement, lime, and mineral powders enhance the mixture's resistance to moisture and mechanical failures by reducing void spaces and increasing cohesion. Using polymer-modified asphalt emulsions, nanomaterials, and other additives has been shown to improve mechanical properties and durability significantly. Despite these advancements, challenges such as optimizing material compositions, assessing climatic impacts, and improving execution methods remain pertinent. Findings indicate that the proper selection of asphalt emulsion type, aggregate gradation, filler content and type, and modifier composition significantly enhances resistance to stripping, fatigue, and rutting. Additionally, polymer-modified emulsions and nano-additives improve cohesion and extend pavement service life. Despite significant advancements, further research is required to develop climate-specific mix designs, optimize the role of fillers, and refine long-term performance evaluation methods. Future studies should focus on advanced formulations, innovative construction techniques, and sustainability aspects to develop more durable and cost-effective asphalt surface treatment systems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسفالت حفاظتی,میکروسرفیسینگ,فوگ سیل,اسلاری سیل,چیپ سیل
نویسندگان مقاله
پویان ایار |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران
علیرضا بیات |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران
حسین توکلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران
محمود عامری |
استاد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علموصنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_219779_155d680b74391676f5578d3e754376d2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات